Je leest dit artikel gratis. Wil je meer van de VPRO Gids? Neem een abonnement. Nu 12 weken voor slechts 10 euro. Ik wil meer lezen →
Ongelogen goed
De films die dit jaar kans maken op een Oscar in de categorie beste documentaire zijn bijna allemaal thuis te bekijken. Op 13 maart weten we wie de Oscar mee naar huis neemt, maar wie er ook wint: de genomineerden zijn stuk voor stuk je kijktijd waard.
A House Made of Splinters
Deze Deense documentaire over een kindertehuis in Oekraïne is weliswaar van voor de Russische invasie van februari 2022, maar er woedt wel oorlog op de achtergrond: het tehuis ligt namelijk in het al in 2014 door Rusland bezette oosten van het land. Maar de oorlog is niet altijd de reden dat de kinderen in deze film niet meer thuis kunnen wonen, er is ook sprake van geweld en verslaving in hun families. Ondanks de pittige problematiek is het intieme A House Made of Splinters een warme, hoopgevende film – met dank aan het liefdevolle personeel in het tehuis en de dappere kinderen, die steun vinden bij elkaar.
Tot en met 4 april op NPO Start, daarna nog te zien op NPO Plus.
All That Breathes
Prachtportret van drie mannen die een roofvogelopvang runnen in New Delhi, een stad waar wouwen – hun lievelingsvogels – leven, maar ook allerlei andere beesten, zoals aapjes en schildpadden. Regisseur Shaunak Sen laat de drukke, vervuilde stad veelal vanuit dierenperspectief zien en dwingt ons zo, in een onnadrukkelijke en vooral beeldschone stijl, stil te staan bij het feit dat wij mensen niet de enige aardbewoners zijn. Sen ageert ook subtiel tegen de toenemende haat in de Indiase samenleving. Bijvoorbeeld wanneer een van de hoofdpersonen op zijn telefoon een nieuwsvideo over antimoslimrellen bekijkt, zijn toestel wegstopt en ineens een lief klein aardeekhoorntje uit zijn borstzak tevoorschijn haalt. Zachtheid en verwondering als tegengif.
Te zien op HBO Max.
All the Beauty and the Bloodshed
Openhartig en inspirerend portret van de Amerikaanse fotograaf en activist Nan Goldin (1953), die in de jaren tachtig wereldberoemd werd met intieme diavoorstellingen die ze van haar vrienden in de New Yorkse harddrugscene maakte. In All the Beauty and the Bloodshed kijkt documentairemaker Laura Poitras (Citizenfour) terug op Goldins leven en werk, en wisselt dat af met Goldins strijd tegen de puissant rijke familie Sackler, die miljarden verdiende met de verkoop van pijnstiller OxyContin: een veel te snel voorgeschreven opioïde, waar Goldin zelf ook verslaafd aan raakte. Deze familie sponsort allerlei musea, maar Goldin wil de gewraakte naam Sackler daar – terecht – niet meer tegenkomen.
Nog net in de bioscoop te zien en vanaf 21 april te zien op Picl.
Fire of Love
Fire of Love – misschien de enige niet-politieke film van de vijf is een ongewoon liefdesverhaal, over het Franse vulkanologenechtpaar Krafft, dat hun gedeelde passie voor lava en vuur in 1991 met de dood moest bekopen. Katia en Maurice waren altijd op zoek naar nog spectaculairdere vulkanen en filmden die zelf ook – veel van het adembenemende materiaal in Fire of Love is door henzelf gemaakt. Regisseur Sara Dosa heeft er een meeslepende mengeling van wetenschap en emotie van gemaakt, met als verteller niemand minder dan Miranda July.
Te zien op Disney+.
Navalny
Navalny laat de periode zien vlak na de vergiftiging van Aleksej Navalny: Ruslands beroemdste oppositieleider. Regisseur Daniel Roher volgt het maandenlange herstel van de sympathieke, energieke hoofdpersoon tot aan zijn terugkeer naar Rusland in januari 2021. Aan de hand van archiefbeelden en video-opnamen van Navalny’s anticorruptieorganisatie Fond Borby S Korruptsiyey en zijn familie schetst Roher de opkomst van president Vladimir Poetins grootste nog levende rivaal, die nu alweer twee jaar in een Russisch strafkamp zit. Een Oscar voor deze film zou dus een mooi statement zijn. Nu Rusland afglijdt naar een totalitair regime van Noord-Koreaanse snit klinkt Navalny’s boodschap aan het Russische volk niet meer zo hoopvol als ten tijde van de filmopnamen, maar wel des te urgenter: ‘Geef niet op.’
Nog tot en met 4 april te zien op NPO Start, ook te zien op HBO Max.