Op 28 oktober 1974 betreden Kees van Kooten en Wim de Bie een podium in Hotel Krasnapolsky in Amsterdam. De bijeenkomst is belegd ter ere van de oprichting van het Simplisties Verbond. Tegenover toegestroomde pers en belangstellenden steekt ‘heer Kooten’ een vlammend betoog af over het symbool van de beweging: de mattenklopper:
Het Simplisties Verbond koos de mattenklopper tot zijn symbool, vanwege het oer-Hollandse, degelijke, propere, reinigende karakter, én vanwege de grafisch simpele, maar ongemeen krachtige vorm van de eigenlijke klopper, wat het hart van de mattenklopper is en waaraan tegelijkertijd wordt gedemonstreerd en bewezen dat al die moderne, zogenaamd simplisties gestileerde vormgevingen van deze huidige generatie van grafisch ontwerpers stomvervelend en spanningsloos zijn, met altijd maar weer tot één streepje teruggebrachte leeuwtjes en mannetjes en die eeuwige cirkels als beeldmerken voor bedrijven in de dienstverlenende sector, omdat de cirkel, daar zit die allround-, die fullservicegedachte namelijk al in.
En alles wordt teruggebracht tot een beeldtaal van niks en niemendal, maar wel allemaal met zulke snorren lopen, en kaal op het hoofd, maar het resterende haar tot op de schouders. En maar de hele dag lekker in besprekingen zitten met aluminimum koffers, en eten en drinken en veel declareren! En morgen zie je weer honderd vrachtwagens rijden en duizend uithangborden hangen en honderdduizend pakjes, potjes, blikken en dozen staan met dezelfde, op minimarginale afwijkingen na dezelfde verantwoord-modern vormgegeven beeldmerken en beletteringen. Dat is een schrijpend voorbeeld van negatief creatief simplisme. En daar moet de mattenklopper overheen. Deze.