Het is half november 2024 als Sara Berkeljon haar auto parkeert op het Friese erf van Arjan Ederveen. Ederveen staat haar in zijn blauwe overall in de deuropening op te wachten. De afgelopen dagen heeft hij het boek gelezen dat ze over hem schreef. ‘Ik moet er écht nog een keer doorheen, Saar, dus dit is een eerste indruk, maar ik werd aan het eind ineens moe van wéér die dooie broers. Dat ik zo gierig ben, dat dat er zo ingewreven moet worden. En nog een aantal dingen waardoor ik dacht: ja, nou weet ik het wel. Nu moet het weer leuk worden, positief. Niet dat gezeur!’ Om haar vervolgens een paar Spaanse sloffen aan te reiken, zodat ze geen blaadjes de woonkeuken in loopt. Op het aanrecht staat een zelfgebakken appeltaart klaar. ‘Met gekke ingrediënten.’
Het laatste hoofdstuk van Altijd van je af, de biografie die Sara Berkeljon over Arjan Ederveen schreef, is een waardig besluit van een onconventioneel maar buitengewoon geslaagd boek waarin juist helemaal niet veel wordt gezeurd. Berkeljon weet de ongrijpbare Ederveen te vangen zonder hem kapot te analyseren. Dankzij de speelse vorm, waarbij de biograaf zichzelf opvoert (klinkt irritant, maar pakt in dit geval goed uit), is Altijd van je af een portret dat het fenomeen Ederveen in al zijn complexiteit en genialiteit recht doet. In onnavolgbare dialogen die alle kanten opgaan, herken je het creatieve brein dat in de jaren tachtig en negentig televisiegeschiedenis schreef met programma’s als Theo & Thea, Kreatief met kurk en 30 minuten.