Het is inmiddels vaste prik in de Boekenweek: de boekenclub van Özcan Akyol. In een nieuwe reeks van zijn programma Eus’ boekenclub zet de schrijver opnieuw de lezer en het boek in de spotlights. Plaats van handeling is wederom het Burgerweeshuis in Deventer, waar hij volgens beproefd recept te werk gaat; bekende of minder bekende schrijvers delen het podium met elkaar en andere liefhebbers van het geschreven woord. Samen brengen zij een ode aan de literatuur en wat zij kan voortbrengen.
In de eerste aflevering, waarin een glansrol voor de poëzie is weggelegd, vertelt artiest Spinvis welke woorden voor hem een helende of verzachtende werking hebben. Dat taal kan helpen het onverkwikkelijke in een tastbare vorm te gieten, ondervindt ook de Vlaamse dichter Siel Verhanneman (1989). Zij verloor in 2013 haar vader en moest drie jaar later afscheid nemen van haar zus; gebeurtenissen waarvan de gevolgen via haar pen een weg naar buiten vonden.
Over de impact van rouw en verlies publiceerde ze onder andere Wat nu met het licht dat binnenvalt (2022), haar derde dichtbundel. Verhanneman liet zich inspireren door de kunst van onder andere Degas, Monet en Rodin en zocht te midden van het genadeloze duister naar schoonheid en troost. Ook haar meest recente en zintuiglijke bundel, Wat wij doen dat heet bewaren (2024), ontsproot uit haar liefde voor kunst – de ultieme manier van vasthouden. Thematisch borduurt Verhanneman hierin voort op thema’s uit haar eerdere werk. Aan de hand van twee plekken in het lichaam waar we onze verlangens en gevoelens bewaren, de uterus (waar nieuw leven ontkiemt) en de psoas (de spier van de ziel), brengt ze een ode aan wat onherroepelijk verdwijnt, maar ook aan wat behouden blijft.
Behalve poëzie is er in Eus’ boekenclub natuurlijk aandacht voor proza. Zo presenteert de nog onbekende auteur Eva Helmond haar manuscript. En in de leesclub buigen duizendpoot Peter Heerschop en activist Hannah Prins zich over De opdracht van de Moor van Abdelkader Benali. Welke lessen kunnen we trekken uit zijn nieuwe roman, waarin Venetië vanwege de stijgende zeespiegel verhuisd moet worden naar de woestijn?