De VPRO Boekengids en Brommer op zee nemen samen alvast de genomineerden en hun boeken door. De zes genomineerden zijn Nico Dros, Mariken Heitman, Auke Hulst, Deniz Kuypers, Renée van Marissing en Lisa Weeda.
De Libris Literatuur Prijs wordt uitgereikt aan de beste Nederlandstalige literaire roman. De winnaar van 2022 wordt op 9 mei bekend gemaakt.
Onze kinderen
Renée van Marissing
Als beroepslezer is het wel eens frustrerend om te zien dat sommige schrijvers maar niet ontdekt worden. Renée van Marissing is zo’n schrijver. Je weet zeker dat heel veel lezers haar nieuwe roman Onze kinderen (Querido) prachtig zouden vinden, ze weten het alleen nog niet. Na de dood van haar vader, die te veel dronk en allesbehalve een ideale vader was, moet Mia zijn huis leegruimen. Intussen kan haar vrouw Sally elk moment bevallen van hun eerste kind. Mia probeert grip te krijgen op de nare herinneringen aan haar vader, die ze toch ook mist, en op haar gevoelens over de komst van een baby waarmee ze geen genen deelt. Een intieme vertelling over familiebanden en rouw.
Aleksandra
Lisa Weeda
Aleksandra (De Bezige Bij), romandebuut van de Nederlands-Oekraïense Lisa Weeda, is een onzalige familiegeschiedenis die de hele vorige eeuw in het geteisterde ‘grensland’ Oekraïne beslaat en na de annexatie van de Krim tot op de dag van vandaag voortduurt in de door pro-Russische separatisten ontketende burgeroorlog. Weeda arriveert in 2014 in de 'volksrepubliek’ Loehansk, op zoek naar de geboorteplaats van haar oma Aleksandra, waarna een familieverhaal begint dat met epische dialogen naar het heden wordt gehaald: de hongerterreur onder Stalin, de deportatie van de Krim-Tataren naar Oezbekistan en die van oma naar nazi-Duitsland, waar ze werd tewerkgesteld in de oorlogsindustrie. Samen met overgrootvader Nikolaj en Aleksandra wordt gezocht naar oom Kolja die tijdens de huidige burgeroorlog is vermoord.
Willem die Madoc maakte
Nico Dros
Vooraf leek het nogal een opgave, een roman van 600 pagina’s over de geschiedenis van een verloren gegaan middeleeuws manuscript. Maar na drie dagen koortsachtig lezen, ben je ineens op pagina 577 aangeland en bestijgt Willem alias Madoc zijn paard om voorgoed je leven uit te galopperen.
Deze lezer zag hem met lede ogen gaan, want hoe vaak overkomt je dat nog, lezen zoals je als kind deed, opgeslokt door een andere wereld waarin je nog weken zou willen vertoeven? Omdat Willem die Madoc maakte (Uitgeverij Van Oorschot) bevolkt wordt door ridders, monniken en edellieden is de vergelijking met De brief voor de koning en Kruistocht in spijkerbroek gauw gemaakt. Ook de herinnering aan Umberto Eco’s In de naam van de roos dringt zich op, en als je alle middeleeuwse registers opentrekt, zou je zelfs Dan Brown en Game of Thrones erbij kunnen slepen.
Maar de Willem die Nico Dros tot leven wekte, heeft zulke broeders helemaal niet nodig, want hij kan uitstekend op eigen benen staan. Willem die Madoc maakte is een historische roman vol spannende avonturen, maar gaat net zo goed over de gevoelswaarde van taal, de ontstaansgeschiedenis van seculiere literatuur en religieus extremisme.
De Mitsukoshi Troostbaby Company
Auke Hulst
In De Mitsukoshi Troostbaby Company (Ambo | Anthos) probeert het alter ego van Auke Hulst in de fictieve toekomst houvast te vinden na een afgebroken zwangerschap. Hij schetst verschillende scenario’s om met het verlies om te gaan. Kan een robotbaby werkelijk troost bieden? Auke Hulst speelt in deze zeer persoonlijke roman een spel met wat echt is en wat niet. De jury van de Libris noemt het boek ‘een labyrintische tuin met zich splitsende paden waarop hij al zijn schrijversvernuft losliet.’
De Atlas van overal
Deniz Kuypers
In De atlas van overal (Atlas Contact) onderzoekt Deniz Kuypers (1981), zoon van een Turkse vader en een Nederlandse moeder, in hoeverre migratie, ontheemding en vaderschap het leven van zijn vader en dat van hemzelf hebben bepaald. Daarvoor moest hij terugkeren naar zijn Twentse jeugd, die hij achter zich liet door op zijn twintigste naar Amerika te vertrekken en nooit meer terug te komen.
Wormmaan
Mariken Heitman
Wormmaan (Atlas Contact) van schrijver Mariken Heitman gaat over verwilderen tegenover temmen. De hoofdpersoon van het boek, Elke, gaat naar een Waddeneiland om een bijzonder erwtenras te laten verwilderen. Tegelijkertijd gaat het over het sociale temmen: Elke worstelt ze met genderhokjes. In de VPRO Gids zegt columnist Christiaan Weijts over het boek: ‘Het is een meeslepende roman, heel zintuigelijk. Ons hele idee van wildernis is zorgvuldig geënsceneerd, en Mariken Heitman toont dat door bijvoorbeeld één venstertje van natuurhout bij de Oostvaardersplassen te beschrijven. Ik vind het interessant dat het meer een onderzoek is dan een stellingname. Haar stijl is soms barok, met veel krullen, en dat wisselt ze af met juist simpele zinnen. Het is knap dat ze die stijlen verweeft. Misschien heeft dat, bedenk ik me nu, ook weer te maken met de thematiek: het verwilderde tegenover het ingetoomde.’