Negentig seconden. Zo lang mag het duren voordat het publiek bij het bekijken van de uitzending zal geloven dat dit jaar álles anders is bij de Oscars, vindt Steven Soderbergh. Vergeet ongemakkelijke Zoom-meetings met haperende verbindingen en vervreemdende decors: als we Soderbergh mogen geloven, wordt de Oscaruitreiking van 2021 een cinematografisch spektakel van jewelste.
Nog los van de ingewikkelde pandemie-omstandigheden is verandering hard nodig, want de kijkcijfers van de Oscaruitreiking lopen al jaren terug. Aan regisseur en producent Steven Soderbergh (Ocean’s Eleven, Contagion) de schone taak om het dit jaar helemaal anders te doen. Dat is op zichzelf al een behoorlijke stap voor de Academy, want veel plannen om de uitreiking meer aanzien te geven, strandden de laatste jaren in ophef (denk aan het onzalige idee voor een Oscar voor ‘beste populaire film’). Maar aangezien niets gewoon is dit jaar, is er meer dan ooit ruimte om creatief te zijn.
Dat is aan Soderbergh wel besteed, want de regisseur is nooit vies geweest van (technische) innovaties: hij schoot films als Unsane en High Flying Bird bijvoorbeeld volledig op iPhones. In een Zoom-interview zei Soderbergh over de productie van de Oscaruitreiking: ‘We hebben dit jaar van de gelegenheid gebruik gemaakt om alle verwachtingen die bij een prijsuitreiking horen, ter discussie te stellen.’