Een ooit succesvolle Britse officier realiseert zich tijdens WO II dat de wereld voorgoed veranderd is. In flashbacks zien we hoe zijn leven getekend is door eerdere oorlogen. En door de liefde. Eerste technicolorfilm van Michael Powell (regie) en Emeric Pressburger (scenario). Het licht satirische, perfect geconstrueerde verhaal switcht moeiteloos tussen diverse historische periodes, middels beeldovergangen die in het geheugen blijven haken. Bijvoorbeeld de sprong van WO II naar de Boerenoorlog, als hoofdpersoon Blimp anno 1942 in een Turks bad kopjeonder gaat en na een paar slagen als een jonge god weer opduikt in 1902.
Weetje: Winston Churchill was in 1943 ‘not amused’ over deze satire op het ouderwetse, ineffectieve Britse leger.
Van 12 september tot en met 9 oktober vindt in Eye Filmmuseum het retrospectief The Creative Worlds of Powell and Pressburger plaats. In deze periode vertoont Eye ook hoogtepunten uit het oeuvre van het duo. We tippen er vijf.
The Life and Death of Colonel Blimp (1943)
A Matter of Life and Death (1946)
Britse piloot ontsnapt op wonderlijke wijze aan de dood, terwijl hij eigenlijk had moeten sterven. Vervolgens probeert hij het hemelse gerechtshof over te halen hem weer naar de aarde te laten gaan, zodat hij bij zijn grote liefde kan zijn: ‘Ik hou van haar, sir.’ ‘Kunt u dat bewijzen?’ ‘Iemand die honger heeft, kan dat aantonen door te eten. Geef me nog wat tijd, sir, aan vijftig jaar heb ik wel genoeg.’
Weetje: het kostte drie maanden om de 106 treden tellende ‘stairway to heaven’, die de hemel met de aarde verbindt, te bouwen.
Black Narcissus (1947)
Broeierig psychologisch drama over vijf nonnen die een missiepost beginnen in de Himalaya. Wanneer er onverwachts een aantrekkelijke kerel langskomt, vallen ze ten prooi aan onderdrukte verlangens en waanzin. Het imposante, soms sinistere landschap werd volledig in de studio gebouwd. Gebaseerd op de gelijknamige roman van Rumer Godden.
Weetje: de Nederlandse titel was destijds Het huis der vrouwen.
The Red Shoes (1948)
Jonge ballerina moet kiezen tussen de man van wie ze houdt en dansen op het allerhoogste niveau. Flamboyante bewerking van Hans Christian Andersens beroemde sprookje. De studiobazen vreesden een flop, maar Powel en Pressburger kregen uiteindelijk gelijk: The Red Shoes was een succes, en is inmiddels een klassieker.
Weetje: Martin Scorsese bezit een paar van de rode dansschoentjes die hoofdrolspeelster Moira Shearer droeg.
Peeping Tom (1960)
Dit notoire solowerk van regisseur Michael Powell, over een filmende jongeman die jonge vrouwen vermoordt om hun doodsangst te kunnen vastleggen, werd in 1960 afgemaakt door de Britse filmpers, maar heeft de laatste jaren een fervente aanhang verworven. Door het British Film Institute werd Peeping Tom zelfs op plek 78 gezet in hun ranglijst van beste Britse films aller tijden.
Weetje: bedoeld als de Britse tegenhanger van Alfred Hitchcocks Psycho.
Powell en Pressburger in de bioscoop
De documentaire Made in England: The Films of Powell and Pressburger en de film Peeping Tom draaien momenteel landelijk in de bioscoop. Het retrospectief The Creative Worlds of Powell and Pressburger vindt van 12 september tot en met 9 oktober plaats in Eye Filmmuseum.