Na eerdere uitzendingen over coming-of-age, de sportfilm, dystopische films en vampieren praat regisseur Martin Koolhoven ons in deze aflevering bij over het thema ‘transformatie in films’. Lichamelijke transformatie welteverstaan, zoals de verandering van mens naar weerwolf of zombie, waarover veel populaire films zijn gemaakt. Maar bijvoorbeeld ook de lichaamsveranderingen uit de body horror-films van David Cronenberg komen aan bod, zoals Jeff Goldblums langzame transformatie tot vlieg in The Fly (1986).
Naar aanleiding hiervan spreken we Nina Raaijmakers, een net afgestudeerd filmtalent dat zich heeft gespecialiseerd in het body horror-genre. Afgelopen zomer studeerde ze af aan de St. Joost kunstacademie in Breda, met haar film Mijn moeder de atoombom. ‘Mijn keuze voor body horror zorgde voor heel wat opgetrokken wenkbrauwen,’ vertelt Raaijmakers. ‘Mensen verwachten al gauw dat je een soort exploitatiefilm gaat maken, waarin het alleen draait om de hoeveelheid bloed en viezigheid om een shockreactie te ontlokken aan het filmpubliek. Maar goede body horror gaat verder dan dat. Je kunt het juist heel goed gebruiken om subtiel maatschappelijke problemen aan te kaarten.’