Wanneer twaalf ruimteschepen verspreid over de wereld neerstrijken, sturen de desbetreffende landen topteams naar de schepen om contact te leggen met de aliens. In het Amerikaanse team zit linguïste Louise Banks (Amy Adams, in fantastische vorm), die de aliens het best van iedereen lijkt te begrijpen. Al denken met name de Chinezen daar heel anders over. Grote-mensen-film – gebaseerd op het korte verhaal ‘Story of Your Life’ van Ted Chiang – was het eerste zeer geslaagde uitstapje in het scifi-genre van regisseur Denis Villeneuve die daarna veel indruk maakte met Blade Runner 2049 en Dune (allebei ook te zien op HBO Max) De verontrustende geluidsmix werd bekroond met een Oscar.
Bekijk ook ons interview met Denis Villeneuve en Amy Adams: 'Het was een groot geluk dat ze ja zei'
Wekelijks tipt de redactie van VPRO Cinema de beste en interessantste films op HBO Max. Met ditmaal onder meer geweldige sciencefiction van Denis Villeneuve en een prachtige documentaire van de Nederlandse regisseur Rosa Ruth Boesten.
Arrival
Don't Worry Darling
Het team achter de fijne tienerkomedie Booksmart (regisseur Olivia Wilde en scenarioschrijver Katie Silberman) keert terug voor deze ambitieuze thriller over modeldorpje Victory, waar nog geleefd wordt als in de commercials uit de jaren vijftig. Hij gaat elke dag braaf naar zijn werk en zij is een gelukkige en gedienstige huisvrouw. Maar er klopt iets niet in Suburbia, zoals Alice (Florence Pugh, zoals altijd uitstekend) al snel ontdekt. En ook hubbie Jack (popster Styles) lijkt niet te vertrouwen. Deze curieuze mix van The Stepford Wives, Black Mirror en Get Out ziet er prachtig uit, maar wordt naar het einde toe steeds rommeliger, en is niet de frontale aanval op het patriarchaat geworden die de makers ooit voor ogen zal hebben gestaan. Vooral kijken voor de mooie beelden en de hoofdrol van Pugh dus.
Master of Light
Wegens drugsdealen sleet de Afro-Amerikaan George Anthony Morton (1983) zijn jaren als twintiger achter de tralies, maar nu maakt hij naam als portretschilder. In deze gloedvolle, Amerikaans geproduceerde ‘inspirational documentary,’ dat het regiedebuut is van de Nederlandse Rosa Ruth Boesten, schildert de ernstige dertiger onder meer zijn moeder, die nog steeds om de haverklap vastzit. Morton bezoekt familieleden in geboortestad Kansas City en ziet zijn demonen onder ogen met hulp van een psycholoog. Over de ‘kutkringloop van verliezers,’ de zoektocht naar innerlijk licht, Rembrandt en de eurocentrische kunstenwereld. Meermaals bekroond, onder meer voor beste debuut en camera.