Na vijftien jaar brengt het lot vier voormalige studievrienden weer bij elkaar. Ambitieuze politicus Joep (Gijs Scholten van Aschat), homoseksuele ambtenaar Pieter (Pierre Bokma), cokesnuivende advocaat Tom (Peter Blok) en tikje ranzige regisseur Maarten (Jaap Spijkers) zijn allemaal min of meer vastgelopen in hun leven, wat leidt tot pijnlijke, af en toe bijzonder komische verwikkelingen. Mede dankzij de uitstekende acteurs - oude bekenden van de toneelschool in Maastricht - kreeg deze goede telefilm onder meer de publieksprijs op het Nederlands Film Festival. Gebaseerd op een toneelstuk van Maria Goos, die net als bij Pleidooi, Oud Geld en Familie samenwerkte met de in 2005 overleden regisseur Willem van de Sande Bakhuyzen.
Wekelijks tipt de redactie van VPRO Cinema de beste en interessantste films op HBO Max. Met ditmaal onder meer prijswinnend Nederlands drama en wederom een prachtige film van Pedro Almodóvar.
The Wind That Shakes the Barley
Ierland, de jaren twintig. Damien (Cillian Murphy) is net afgestudeerd als dokter en wil naar Londen om daar in een prestigieus ziekenhuis te werken. Maar er komt iets tussen: als hij getuige is van een aantal wandaden van het Britse leger sluit hij zich aan bij de IRA, net als zijn broer Teddy (Padraic Delaney). Bij het verschijnen van de film was er veel kritiek op de manier waarop de Britten in beeld worden gebracht, als domme bruten. Dit is inderdaad niet de meest subtiele, of beste, film van Loach (Sweet Sixteen, Sorry We Missed You), maar hij kreeg er wel een Gouden Palm voor.
La mala educación (Bad Education)
Pedro Almodóvar, de plaaggeest van conservatief Spanje, maakte met zijn La mala educación ('de slechte opleiding') een film over zijn jaren op een katholieke kostschool, waar de paters niet van hun jonge pupillen konden afblijven. Een aanklacht met schrijnende beelden is het niet geworden. Voor alles is het een typische Almodóvar-film, de perfecte opvolger van Hable con ella, Almodóvars meesterwerk die hem uit de hoek van kitsch en gratuite provocaties haalde. Ook in La mala educación - gefundeerd op de giftige mix van ontluikende seksualiteit, lust en onderdrukte verlangens - laat Almodóvar verschillende tijden en verhaallijnen als vanzelfsprekend in elkaar overvloeien. Tezamen vormen de scènes een moderne film noir, gedraaid in zuurstokkleuren.