Magistrale film van festival darling Andrey Zvyagintsev (The Return, Elena) over de bijna voortdurend dronken arbeider Kolya, die weigert zijn ouderlijk huis te verkopen aan de corrupte burgemeester. Verzet lijkt zinloos, want ook politie, justitie en zelfs de kerk kiezen de kant van de burgervader. Leviathan is een sombere, pessimistische film, die heel goed te lezen is als satire op het huidige Rusland, waar boeven en opportunisten de dienst uitmaken en de bevolking zich steeds meer van de machthebbers afwendt. Prijs voor het beste script in Cannes, genomineerd voor een Oscar en een BAFTA.
Lees ook ons interview met de regisseur: ‘Alcohol is geen humor. Alcohol is de waarheid.’
Naast onze filmtips voor Netflix zijn we deze zomer gestart met een nieuwe rubriek waarin we wekelijks de beste en interessantste films op HBO Max tippen. Met ditmaal onder meer een Frans meesterwerk en een raadselachtige film van Alex van Warmerdam.
Leviathan
Nr. 10
Kon Alex van Warmerdam geen geschikte titel vinden voor zijn tiende speelfilm, of verklapt dat getal iets over de inhoud? Zelfs voor de maker van films als Ober en Borgman is Nr. 10 opvallend raadselachtig. Maar dat past ook wel bij het onderliggende thema: de fundamentele absurditeit van het leven. Wat begint als een bij vlagen hilarische klucht over een ruziënd toneelgezelschap (fijne ensemblecast!) verandert na een ietwat flauwe wending in een grimmiger fantasyverhaal. Veel memorabele scènes – waaronder het vileine (naar Luis Buñuel knipogende?) slot.
Lees ook onze uitgebreide recensie van de film: 'Nr. 10 is geen 'typische Van Warmerdam''
La vie d'Adèle (Blue is the Warmest Colour)
Weergaloze vertelling over de jonge, volkse Adèle (Adèle Exarchopoulos), die tot haar eigen verbazing verliefd wordt op de vrijgevochten Emma (Léa Seydoux). Het spel van de twee jonge vrouwen is zo naturel (met name van Exarchopoulos), dat de bijna drie uur durende film voorbij vliegt. In die drie uur opvallend veel en langdurige seksscènes, bedoeld om de (afnemende) hevigheid van de relatie weer te geven. Abdellatif Kechiche kreeg voor La vie d'Adèle de Gouden Palm in Cannes, die hij - voor het eerst in de geschiedenis van Cannes - moest delen met de twee hoofdrolspeelsters.
Lees ons interview met de regisseur en hoofdrolspeelsters: 'Het is intens en je moet je helemaal geven'