In de openingsscène van BAC Nord belandt Greg Cerva (Gilles Lellouche) in de gevangenis. Een zware beroepscrimineel, zou je denken, maar in de volgende scène zien we dat Cerva politieagent is. In flashbacks zien we hoe hij met collega’s Yass (Karim Leklou) en Antoine (François Civil) drugscriminelen opspoort in het noorden van Marseille, waarna langzaamaan duidelijk wordt waarom hij uiteindelijk wordt opgepakt. Dat gegeven zorgt voor een verrassende plotwending in de film, die verder niet zo vernuftig in elkaar steekt, maar door het interessante, op feiten gebaseerde verhaal en de knap gemonteerde actiescènes toch zeker de moeite waard is.
Iedere week tipt de redactie van VPRO Cinema de beste en interessantste films op Netflix. Met ditmaal onder andere een prima remake van een Deense thriller en een sterke politiefilm.
La bête humaine
Er gaat iets hypnotisch uit van het gedoemde koppel Gabin-Simon in deze bewerking van een roman van Émile Zola uit 1890. Jacques Lantier, stoomtreinmachinist op het traject Parijs-Le Havre, wordt gekweld door psychoseaanvallen. Séverine, echtgenote van de tweede Le Havre-stationschef en manipulatief loeder bij uitstek, betrekt hem bij de passiemoord op een sadistische rijkaard. Meeslepend noodlotsverhaal met prachtige spoorwegfotografie. Geweldige bijrol van Julien Carette als Lantiers kettingrokende co-machinist.
Endless Night
De jonge Londenaar Michael (Bennett) ontmoet in Devon de Amerikaanse Ellie en vertelt haar dat hij een oude villa wil kopen. Maar ja, hij heeft geen geld. Ellie gaat, vergezeld door haar personal assistent Greta, verder op reis door Europa. Ze komt terug en vertelt Michael dat ze villa voor hem heeft gekocht, want ze is schatrijk. Ze trouwen, maar iets later is ze plotseling dood. Hartaanval? Thriller naar een verhaal van Agatha Christie, die overigens not amused was over een naar haar smaak te blote scène in de film. Bernard Herrmann componeerde de onheilspellende score, een van zijn laatste.
The Guilty
Terwijl de buitenwijken van Los Angeles geteisterd worden door bosbranden krijgt politieman Joe Baylor (Jake Gyllenhaal), tijdelijk medewerker van de 911-alarmcentrale, midden in de nacht een oproep van een hevig geëmotioneerde vrouw, die hem voorzichtig vertelt dat ze ontvoerd is en nu in een auto zit, naast de ontvoerder. Joe probeert haar op te sporen en te helpen. Gaandeweg ontdekken we wat er precies aan de hand is, en waarom Joe eigenlijk gestationeerd is bij de telefonisten. We zien de meeste tegenspelers van Gyllenhaal niet, horen ze alleen aan de telefoon, in deze tamelijk getrouwe remake van Den Skyldige (2018). Die film was misschien iets beter, maar Gyllenhaal is hier prima, het tempo ligt hoog en de film is – vooral voor wie het origineel nooit zag – zeer spannend.
The Phantom
De eerste helft van deze fascinerende documentaire vertelt hoe Carlos DeLuna in 1989 wordt veroordeeld voor de moord op een jonge vrouw in Corpus Christi, Texas. Het lijkt een uitgemaakte zaak. Er zijn ooggetuigen. Hij heeft geen alibi. En de man die DeLuna aanwijst als de echte dader, Carlos Hernandez, is onvindbaar – een ‘fantoom’. De tweede helft van The Phantom haalt al het bewijs waarmee DeLuna ter dood veroordeeld is, behendig onderuit. Dat DeLuna onterecht is gedood, is vrijwel zeker. Hoe makkelijk dit ging in een staat die veelvuldig mensen executeert, is angstaanjagend.