De aan lager wal geraakte muzikant Vince (een goed gecaste Ed Skrein) was ooit deel van een razend populaire boyband. Twintig jaar later is hij werkloos en probeert hij als solo-artiest de eindjes aan elkaar te knopen. Lang zonder succes, maar dan ontmoet hij de talentvolle drummer Stevie (de autistische acteur en muzikant Leo Long) met wie hij samen een band begint. Regisseur Eddie Sternberg maakte een nogal onevenwichtige film, die het ene moment ongeloofwaardig is, maar het andere plots weet te ontroeren. De plot is ontzettend voorspelbaar, maar de originele soundtrack en de aanstekelijke chemie tussen de hoofdpersonages maken veel goed. Gebaseerd op de gelijknamige kortfilm die Sternberg maakte in 2015.
Iedere week tipt de redactie van VPRO Cinema de beste en interessantste films op Netflix. Met ditmaal onder meer een prijswinnende liefdesbrief aan San Francisco en Allison Janney als rouwdouwer in een actiefilm.
The Last Black Man in San Francisco
Debuterend regisseur Joe Talbot baseerde dit sprankelende indiedrama op ervaringen van zijn beste vriend Jimmie Fails, die zelf – ook debuterend – de hoofdrol speelt. Het filmpersonage heet eveneens Jimmie Fails en is een Afro-Amerikaanse twintiger die geobsedeerd is door een Victoriaanse villa in de binnenstad van San Francisco. Als het huis onverwacht leeg komt te staan, besluit Jimmie het met zijn excentrieke vriend Montgomery (Jonathan Majors) te gaan kraken. Veel meer heeft de plot niet om het lijf, maar dat stoort niet, want deze weemoedige liefdesbrief aan San Francisco bruist van de originele ideeën en het cinematografische talent.
Lees ook ons achtergrondverhaal over de film: 'The Last Black Man draait meer om het persoonlijke dan het algemene'
Lou
Zestiger Lou (Allison Janney) leidt een teruggetrokken bestaan op een klein Amerikaans eiland, en wil zo min mogelijk te maken hebben met de buitenwereld. Dat verandert als de dochter van een van haar onderhuurders wordt ontvoerd, en Lou ineens over een behoorlijk specifieke set ‘onderzoeksvaardigheden’ blijkt te beschikken. Het mondt uit in een grimmig kat-en-muisspel met de ontvoerder, dat zich óók nog eens afspeelt tijdens een zware regenstorm. Deze solide actiethriller wordt enigszins gehinderd door de ongeloofwaardige plotwendingen, maar het is een genot om Janney aan het werk te zien als rouwdouwer in de - hiervoor voornamelijk mannelijke - traditie van Liam Neeson (Taken) en Keanu Reeves (John Wick).