In deze uiterst informatieve documentaire duikt filmcriticus Elvis Mitchell in de geschiedenis van zwarte cinema. Daarbij komt met name de jaren zeventig aan bod, het decennium waarin voor het eerst zwarte hoofdpersonages met charisma op het witte doek verschijnen, vrij van stereotyperingen. Essayistisch en met liefde voor het onderwerp loodst Mitchell je in razend tempo door de hoogtepunten van de periode, waarbij meer dan honderd films de revue passeren. Zijn haast academische taalgebruik leidt soms wat af, en dik twee uur aan diepgravende filmanalyse vergt heel wat concentratie van de kijker. Maar voor de echte cinefiel is dit een heerlijke traktatie over een onderbelichte filmgeschiedenis.
Lees ook onze langere recensie van de documentaire: 'Duizelingwekkende ode aan zwarte cinema uit de jaren zeventig'
Iedere week tipt de redactie van VPRO Cinema de beste en interessantste films op Netflix. Met ditmaal onder meer een charmante komedie van Wes Anderson en de olympische droom van twee zussen uit Syrië.
Is That Black Enough for You?!?
Moonrise Kingdom
Pubers Sam en Suzy zijn outsiders in een kleine Amerikaanse eilandgemeenschap anno 1965. Wanneer ze samen op de vlucht slaan, raken de volwassenen op het eiland in paniek. Regisseur Wes Anderson (The Royal Tenenbaums, The Grand Budapest Hotel) wilde in zijn zevende speelfilm de teder- en heftigheid van een eerste verliefdheid vangen. Dat doet hij op zijn unieke wijze, met droogkomisch gebrachte spitsvondige dialogen, absurdistische wendingen en een tot in de puntjes verzorgde vormgeving. Charmant, geestig en hartverwarmend, ook al kent de Anderson-formule inmiddels weinig verrassingen meer.
The Swimmers
De Syrische zussen en zwemtalenten Yusra en Sarah Mardini (gespeeld door de zussen Nathalie en Manal Issa) vluchten uit Damascus nadat de zoveelste raket hun woonplaats raakt. Hutjemutje met andere vluchtelingen in een rubber bootje steken ze de Mediterraanse zee over voor een beter leven én om hun olympische dromen waar te kunnen maken. The Swimmers van Sally El Hosaini (My Brother the Devil) is een aangrijpend en actueel verhaal over de vluchtelingencrisis. Een zwaar thema, maar alleen al de authentieke chemie tussen de zussen en het schitterende camerawerk maken deze waargebeurde Netflixfilm de moeite waard.
Terug van weggeweest: Midsommar
De opvolger van Ari Asters horrorsensatie Hereditary (2018) liet niet lang op zich wachten. Midsommar is opnieuw een horrorfilm (uit het subgenre folk-horror), waarin alle actie zich afspeelt in het volle dag- én nachtlicht. Groepje Amerikaanse antropologiestudenten gaat namelijk naar het hoge noorden van Zweden om bijzonder midzomernacht ritueel bij te wonen. Dat pakt niet al te best uit voor de meesten, hoewel de reis op vreemde manier wel heilzaam is voor het enige meisje in de groep (een fantastische Florence Pugh), die kampt met grote psychische problemen.
Lees ook onze tiplijst met 25 geweldige horrorfilms om te streamen