Gezelschapsspelletje Bodies Bodies Bodies – in Nederland ook wel bekend als Moordenaartje – loopt gierend uit de klauw wanneer er echte doden beginnen te vallen. Wat klinkt als de zoveelste slasher wordt in handen van regisseur Halina Reijn – die na Instinct werd gespot door kwaliteitsstudio A24 en verkaste naar Amerika – veel meer dan zomaar een doorsnee-horrorfilm. Reijn, die meeschreef aan het scenario, gebruikt het genre om interessante dingen te zeggen over groepsdruk, iPhone-generatie Gen Z, en over het dunne laagje beschaving dat zo is weggespoeld als je leven op het spel staat.
Lees ook ons interview met Halina Reijn: ‘Ik sprak soms een week lang met helemaal niemand’
Iedere week tipt de redactie van VPRO Cinema de beste en interessantste films op Netflix. Met ditmaal onder meer het Amerikaanse debuut van Halina Reijn en een misdaadfilm van Jean-Luc Godard.
Bodies Bodies Bodies
Prénom Carmen
Een jonge politieman wordt door een terroriste verleid tot medeplichtigheid aan kidnapping. De misdaad wordt gemaskeerd door zogenaamde filmopnamen onder leiding van de gestoorde oom van het meisje (regisseur Jean-Luc Godard zelf). Deze voor Godard ongewoon toegankelijke film, in Venetië bekroond met de Gouden Leeuw, heeft treffende en soms verrassende momenten, naast banale humor, al voegt het niets nieuws toe aan het verwante maar vitalere Bande à part van twintig jaar tevoren. Debuut van de Nederlandse actrice Maruschka Detmers, die stante pede Isabelle Adjani verving. Het zou uiteindelijk nog tot 2015 duren voordat ze in een Nederlandse film te zien zou zijn, in Ventoux.
Luther: The Fallen Sun
Vervolgfilm van de populaire politieserie Luther (2010-2019), waarin Idris Elba opnieuw in de huid kruipt van geplaagde detective John Luther. Na de gebeurtenissen in de serie zit Luther een lange gevangenisstraf uit, maar als een seriemoordenaar (een fijn schmierende Andy Serkis) hem ook daar blijft tarten, besluit hij te ontsnappen om de moorden zélf te stoppen. Dat gaat allemaal net iets te makkelijk, maar voor de geloofwaardigheid hoef je deze opvallend grimmige thriller sowieso niet aan te zetten. Spannend is het wel, en het is natuurlijk nooit een straf om twee uur door te brengen met de immer voortreffelijke Elba.
Laatste kans: Casino
Nog maar te zien tot 31 maart: de drie uur durende midaadfilm die onlangs nog op plek 11 in onze Netflix top 50 belandde. Robert De Niro speelt in Casino Ace Rothstein, een charismatische gangster die voor de maffia enkele casino's in Las Vegas moet controleren. Zijn ondergang begint wanneer hij verliefd raakt op een callgirl (Sharon Stone). Met de komst van zijn vroegere, moordzuchtige maatje (Joe Pesci) worden de zaken er niet beter op. Niet zozeer een maffiafilm per se, als wel een portret van de stad Las Vegas. Flitsende montage, energiek ritme en uitstekende jaren zeventig aankleding. Stone kreeg voor haar rol een Oscarnominatie.
Terug van weggeweest: Jurassic Park
In 1993 waren de special effects waarmee Steven Spielberg zijn dino's op het doek toverde nog ontzagwekkend, inmiddels zijn ze natuurlijk enigszins achterhaald. Gelukkig heeft Jurassic Park meer te bieden: een goed script, sterke acteurs en precies voldoende humor. Een rijke zonderling heeft fossiel dino-DNA in kikkerdril laten injecteren, en zo levende brachiosaurussen en triceratops gekweekt. En dino's met enorme tanden. Ze ontsnappen allemaal als tijdens een storm de stroom uitvalt. Rennen! Twee vervolgfilms waren veel minder leuk, net als de nieuwe trilogie die begon met Jurassic World (2015).