Wild Wild Country van Maclain en Chapman Way is een fenomeen. De serie bracht een ware Bhagwanhausse op gang, met hernieuwde aandacht voor de verhalen van aanhangers en nieuwe publicaties over de gang van zaken bij de sekte. Terecht is opgemerkt hoe verwonderlijk het is dat dit verhaal in zijn volle omvang pas nu zijn weg vindt naar een wereldwijd publiek, terwijl er wel veel documentaires zijn over andere sektes zoals Scientology.
Volgens de gebroeders Way komt dat omdat er geen doden bij vielen zoals in Waco, waardoor de media-aandacht relatief beperkt bleef. Bhagwan werd gezien als excentriek, maar niet per se zo gevaarlijk als een David Koresh of Charles Manson. Ook speelt mee dat de organisatie glansrijk slaagde in de rebranding van de Bhagwan-beweging, waarbij de achtergrond van de beweging en ook de biografieën van veel leden werden herschreven. Overigens is het verhaal in print recent wel uitgebreid verteld: in 2015 kwam het Amerikaanse The Oregonian met een vijfdelige gedetailleerde en doorwrochte longread. Zelf noemen de Way-broers het werk van een andere plaatselijke journalist (Wayne McCormick) als hun voornaamste bron.
Knap is hoe de serie in de eerste afleveringen bij de kijker sympathie weet te wekken voor de leer. Bhagwan predikte het belang van meditatie, bewustzijn, liefde, geluk, creativiteit en humor. Wat kan er tegen zijn? De stad die ze bouwden in landelijk Oregon, waar de commune neerstreek nadat ze India was uitgezet, was revolutionair, milieuvriendelijk en zelfvoorzienend. Maar zo halverwege gaat beetje bij beetje – het wordt heel slim gedoseerd door de regisseurs – het doek van de kooi af. En dan is het schrikken.
Wild Wild Country is geen biopic maar vertelt een groter en in wezen universeel verhaal over de confrontatie tussen een kleine lokale gemeenschap en een groep nieuwkomers, over de angst voor het vreemde, de angst voor verandering en over de (lelijke) sentimenten die dat losmaakt. Het is een interessante laag onder het verhaal. Maar de meeste aandacht gaat begrijpelijk toch uit naar de reeks schokkende gebeurtenissen in Wild Wild Country – je moet het zien om het te kunnen geloven. De dansende lieverds vergiftigen honderden mensen met salmonella, plegen schandalige verkiezingsfraude en beramen een moord. Dat alles doorspekt met de klassieke beelden van seksende, schreeuwende, uitzinnige aanhangers.