Je staat in een kunstmatig verlichte kelder. Op een tafel ligt een lijk. Het mes gaat erin, want het lichaam moet onderzocht. Je kijkt goed, en herkent je eigen gezicht en contouren. Je blijkt toeschouwer van je eigen lijkschouwing.
Het klinkt als een huiveringwekkende nachtmerrie, maar in Beau Séjour is het de realiteit. In het goed ontvangen eerste seizoen van de Vlaamse mysteryserie wordt tiener Kato (Lynn van Royen) wakker in een kamer van hotel Beau Séjour. Ze oogt enigszins verward, na wat ogenschijnlijk een zware nacht is geweest. Maar er is iets merkwaardigs aan de hand: zodra Kato de badkamer binnenloopt, treft ze een lichaam. Het is haar eigen lichaam. Levenloos.
Alleen die pitch zou al voldoende moeten zijn om in te schakelen bij Beau Séjour. Een veelgehoorde kritiek op moordmysteries en whodunnits, is dat het slachtoffer te vaak dient als slachtvee. Van karakterontwikkeling is geen sprake, want er is een lijk, en daarmee dus de onwrikbare dood. Beau Séjour kiest een radicaal andere aanpak, en maakt het slachtoffer juist de ‘hoofdonderzoeker’.