Daar zit ik dan, in m’n eentje in de imposante dinerzaal die voor de Belgen was bedoeld. Als ik eenmaal uitgegeten ben, verzorgt meneer Sanchez een uitgebreide privérondleiding langs servieskamer, rookkamer, gastenverblijven en nog tientallen andere ruimtes. Jammer dat m’n auto aan het laden is, denk ik. Dit is een goede plek om te stranden.
Na een klein uur, tijdens het staartje van de rondleiding, bots ik in de garderobe bijna tegen een butler op die een dienblad draagt waarop iets zeer appetijtelijks ligt. Het dessert: baked Alaska. Er was dus nóg iemand met een gerecht op zoek naar mij. Gênant, maar de toet is al deels aan het smelten, dus er is geen seconde te verliezen. Staand in de hal eet ik het te vlug op, al verdient de heerlijke Alaska eigenlijk beter. Ongewild voel ik me een mysteryguest die de dienstverlening en de vaardigheden van de butlers test door allerlei hindernissen op te werpen. Inmiddels heeft Wennekes zijn Vlaamse gasten bedankt en bied ik mijn verontschuldigingen aan voor mijn zwerftocht. Het kan haast geen toeval zijn dat ik dan pas hoor wat de kern van zijn ‘product’ is. Wennekes: ‘Wij verkopen geen auto’s, huizen, bier of stereo’s. We verkopen eigenlijk alleen maar communicatie.’
Of Wennekes, die met kerst in China zit voor presentaties over zijn butleracademie, volgend jaar ook nog communicatie verkoopt is alleen de vraag. Zelf hoopt hij van niet. ‘Ik wil ermee stoppen en ben nu bezig een nieuw managementteam te op te zetten.’
Tegelijk met de voldane Vlamingen verlaat ik Huize Damiaan. Er is begeleiding tot de auto en helaas regent het niet. Aan het einde van de oprit zwaait een rijtje van vier vriendelijk lachende butlers mij uit. Een passend slot van een dagje sprookjeskasteel en gek genoeg kijk ik er niet eens meer van op. Alles went.