Beeldhouwer Gerrit van der Veen (1902-1944) had een oog voor detail. Met precieze, ingetogen stijl vervaardigde hij klassiek aandoende lichamen en koppen die sereniteit uitstralen. Soms waren dat grote monumenten, zoals De Eendracht van het Land (1940) dat boven op de Leidseveertunnel in Utrecht staat, maar zijn brood verdiende hij vooral met ‘priegelwerk’, zoals het in de documentaire over zijn leven uit 2019 wordt genoemd: bronzen munten en kleine beeldjes voor in de woonkamer.
Toch gaat deze film (regie Ary Schouwenaar) niet zozeer over zijn kunstenaarskwaliteiten maar over zijn heldendaden tijdens de Duitse bezetting. Gerrit van der Veen was een leidend figuur in het kunstenaarsverzet en spoorde andere kunstenaars actief aan om niet mee te werken met de Duitsers door bijvoorbeeld te weigeren om lid te worden van de Nederlandsche Kultuurkamer, een nationaalsocialistisch instituut ter controle van de kunsten. Later pleegde Van der Veen met zijn verzetsvrienden goed voorbereide overvallen op het Amsterdamse bevolkingsregister, op de Landsdrukkerij in Den Haag en op het Huis van Bewaring aan de Weteringschans.