Wat is er gebeurd met de spullen van gedeporteerde en ondergedoken Joden? De documentaire Bewariërs vertelt een nauwelijks besproken deel van de Nederlandse geschiedenis. 

Tijdens de Tweede Wereldoorlog vroegen Joodse Nederlanders aan hun niet-Joodse buren of vrienden om hun waardevolle bezittingen te bewaren. Het ging om spullen zoals servies, sieraden, muziekinstrumenten en fotoalbums – niet alleen van materiële, maar ook van grote emotionele waarde. Als de oorlog voorbij was, zouden ze hun bezittingen weer komen ophalen. Maar vele Joden kwamen niet terug van het onderduikadres of concentratiekamp.

De Joden die wel terugkeerden, vonden vaak hun huizen ingenomen en hun bezittingen verdwenen. Waar ze steun van hun landgenoten verwachtten, troffen ze bureaucratie en onverschilligheid. Deze kille behandeling wordt ook wel ‘de kleine shoah’ genoemd, een echo van het grotere onrecht dat hen was aangedaan.

De documentaire Bewariërs van regisseurs Sanne Kortooms en Timon Moll zoomt in op dit nauwelijks besproken deel van de Nederlandse geschiedenis. Door middel van interviews met historici, conservatoren en nazaten van zowel bewaarders als gedeporteerde Joden biedt de documentaire een blik op de kleine shoah.

De titel verwijst naar een beladen term: een portmanteau van de woorden ‘bewaren’ en ‘ariërs’. Oorspronkelijk bedoeld om niet-Joodse bewaarders aan te duiden, werd het woord na de oorlog vaak als scheldwoord gebruikt voor mensen die weigerden de bezittingen van gedeporteerde Joden terug te geven. De geschiedenis blijkt echter genuanceerder. Sommige ‘bewariërs’ hielden de spullen inderdaad uit eigenbelang en weigerden deze na de oorlog terug te geven omdat ze het bijvoorbeeld ‘zelf nodig hadden,’ andere wilden de bezittingen wel teruggeven, maar konden niemand vinden aan wie dat kon.

Bram

Johnny

Wat doe je met het servies of de sieraden van een buurman die nooit meer terugkeert? Via drie persoonlijke verhalen toont de film hoe de omgang met bezittingen een spiegel is van de omgang met mensen. Hoe we omgaan met iemands spullen, onthult hoe we over diegene denken. Zo vertelt de documentaire het verhaal van de viool van Bram, die op achttienjarige leeftijd in Auschwitz werd vermoord. Voordat hij gedeporteerd werd, gaf hij zijn viool aan zijn vriend Johnny, die het muziekinstrument zijn hele leven heeft gekoesterd. In de documentaire gaat Johnny’s zoon op zoek naar nabestaanden van Bram om de viool aan terug te geven.

Bewariërs schakelt slim tussen persoonlijke en historische perspectieven. De film vertelt over de diepe pijn van families die niet alleen hun dierbaren verloren, maar ook de tastbare herinneringen aan hun leven vóór de oorlog. Tegelijkertijd plaatst de documentaire deze verhalen in de bredere context van hoe een samenleving na de oorlog omgaat met eigendom, verantwoordelijkheid en herstelrecht.

Want eigendommen, zo toont de documentaire, zijn niet zomaar spullen. Ze dragen tal van verhalen en kunnen iemands identiteit reflecteren. Bewariërs laat zien hoe een verloren voorwerp getuigt van een leven dat abrupt werd afgebroken, en hoe de teruggave ervan een kleine daad van gerechtigheid kan betekenen.

Bewariërs

maandag 27 januari

NPO 1 23.15-0.20

de nieuwste documentairetips in je mailbox?