Joost van Ginkels docudrieluik Beatrix overtuigt met prachtig archiefmateriaal en sterke verhalen over de koningin, van mensen die weten over wie ze het hebben.

‘Trixie, she was a wonderful girl!’ Aan het woord is Hugh Dale-Harris: een bejaarde Canadees met hese stem, die toen de koninklijke familie tijdens de Tweede Wereldoorlog Nederland ontvluchtte in de Canadese kleuterklas het beste vriendje was van prinses Beatrix. Het is een van de vele mooie quotes in Joost van Ginkels driedelige documentaire Beatrix, die op de 87ste verjaardag van de prinses op Videoland verschijnt.

De serie volgt hetzelfde concept als Van Ginkels eerdere drieluik Prins Bernhard (2023): biografen, experts en intimi komen aan het woord, versneden met bijzonder archiefmateriaal. Gezeten in een koninklijk decor durven de sprekers ook de minder aaibare kanten van de vorstin te benoemen: hoe formeel en afstandelijk ze kon zijn bijvoorbeeld, en hoe ze de vrije partnerkeuze van haar zoon en nichtje dwarsboomde.

Toch blijf je – óók als republikein! – na deze documentaire vooral met bewondering voor Beatrix achter. Ze trad in 1980 aan op een moment dat het Nederlandse koningshuis impopulairder was dan ooit; haar ouders hadden met hun wangedrag niet alleen het instituut Oranje, maar ook het gezin zelf veel schade toegebracht. En het draagvlak voor Beatrix was flinterdun: ‘geen woning, geen kroning!’. Desondanks wist de koningin de harten van het volk te veroveren. Door soms af te stappen van het protocol, zoals toen ze op Koninginnedag 1988 spontaan Amsterdam in trok. Maar ook door na de vliegramp in de Bijlmer (1992) en de moord op Theo van Gogh (2004) de juiste toon aan te slaan en een werkelijk vredestichtende rol te vervullen.

De kracht van de serie is het prachtige (deels privé) archiefmateriaal, waardoor je de prinses en haar tijd van heel dichtbij leert kennen, in combinatie met sterke verhalen van mensen die weten over wie ze het hebben – omdat ze Beatrix ofwel persoonlijk kennen, ofwel jarenlang bestudeerd hebben.

Minpunt is de potsierlijke muziekkeuze, die wel door een soort Radio 2-AI gemaakt lijkt te zijn. Serieus, ‘I Feel Love’ van Donna Summer onder de eerste verliefde beelden van Beatrix en prins Claus? ‘Don’t Give Up’ van Peter Gabriel en Kate Bush bij de begrafenis van Claus? Elton John en George Michaels ‘Don’t Let the Sun Go Down on Me’ onder Beatrix’ abdicatie?!

Zonde van een verder zo zorgvuldig opgebouwde serie. Die niet alleen een fascinerend tijdsbeeld geeft, maar ook genoeg juicy details opdist om je je te laten afvragen waarom er in godsnaam nog geen Nederlandse versie van dramaserie The Crown is. Want onze Beatrix doet niet onder voor haar Britse collega Elizabeth, zoveel is duidelijk.

Beatrix

Beatrix is te vanaf 31 januari zien op Videoland.

de nieuwste documentairetips in je mailbox?