Het slot van een roman schrijven is bijna zoiets als een kind in slaap sussen, je kunt het niet abrupt doen, zei Colm Toíbín (spreek uit: CULL-um Toe-BEAN) ooit. Dus liet hij Eilis Lacey op de laatste pagina van Brooklyn op de trein stappen, terwijl ze mijmerde ‘over de jaren die voor haar lagen’.
Eilis was op kousenvoeten uit haar Ierse geboorteplaats vertrokken, terug naar New York, waar de man wachtte met wie ze vlak voor haar vertrek naar Ierland stiekem was getrouwd. Brooklyn is een klassiek Iers migratieverhaal zoals dat al talloze malen is verteld. Maar zelden zo mooi als in dit subtiele meesterwerkje, waarin niet alleen de heimwee en eenzaamheid van de immigrant voelbaar zijn, maar ook de bevrijding die het opbouwen van een nieuw leven in een vreemd land met zich meebrengt.
Ierland, begin jaren vijftig. Eilis Lacey verlaat het kleine, vertrouwde maar ook benepen Enniscorthy, waar haar moeder en zus zonder haar medeweten met meneer pastoor hebben bedisseld dat Eilis naar Amerika gaat, naar New York. Daar zal tenminste fatsoenlijk werk voor haar zijn en heeft ze een toekomst. Tegen de tijd dat een sterfgeval haar terug naar Ierland voert, heb je dit introverte meisje, dat overdag ondergoed in een warenhuis verkoopt en ’s avonds een boekhoudcursus volgt, volledig in je hart gesloten.
Brooklyn, dat in 2009 verscheen, werd een onverwacht groot succes. Alleen al in Groot-Brittannië werden er zo’n 300.000 exemplaren verkocht. Niet dat Toíbín daarvoor niet al een paar meesterlijke boeken had afgeleverd, maar juist met dit ingetogen verhaal wist hij massa’s lezers te beroeren. Toen het boek in 2015 succesvol werd verfilmd, met Saoirse Ronan in de hoofdrol en een cameo voor de schrijver, was zijn commerciële kostje helemaal gekocht.
Op Columbia University in New York, waar Toíbín literatuur doceerde, kreeg de bonkige Ier, die in 2005 nog een verhaal had gepubliceerd waarin hij grafisch verslag deed van een homoseksuele orgie, van zijn studenten te horen dat hun moeders hem zo graag lazen. Hoewel Toíbín wars is van sentimentaliteit, en uiterst spaarzaam suiker door zijn boeken strooit, bleek Brooklyn een allemansvriend; je kunt dat boek eenvoudigweg niet níet goed vinden.