Zeventiger Jan (Johan Leysen) is fysiek gezond en heeft een goed sociaal netwerk. Toch heeft hij het plan opgevat om binnenkort uit het leven te stappen. Zijn dochter Iris (Julia Akkermans) verzet zich met hand en tand tegen dit aangekondigde besluit.
Klinkt als loodzware kost, maar het verhaal in de Nederlandse film Pink Moon (2022) wordt opvallend luchtig verteld, zonder dat er afbreuk wordt gedaan aan de ernst van de situatie. Een knappe balanceeract van regisseur Floor van der Meulen (1989), wat destijds ook werd opgemerkt op internationale festivals.
Pink Moon is je speelfilmdebuut; eerder maakte je documentaires over jihadstrijders en uitstervende dieren – heel wat anders.
Floor van der Meulen: ‘Ik ben altijd geïnteresseerd in maatschappelijke thema’s, dus in die zin zie ik wel een link tussen deze film en die documentaires. Toen ik Pink Moon begon te ontwikkelen, samen met scenarist Bastiaan Kroeger, was er in de media veel discussie over het thema “voltooid leven”: moet het officieel mogelijk zijn om met hulp een einde aan je leven te maken, ook al is er geen sprake van een ziekte of zo? Een heel fascinerend thema, vonden wij. Ik had al bedacht dat ik een verhaal wilde vertellen over een vader en een dochter; over hoe moeilijk het kan zijn om in zo’n relatie echt begrip voor elkaar te hebben. Dus toen besloten we die thema’s te combineren: een vader die dood wil, en zijn dochter die dat niet begrijpt.’