De jonge Syriër Hamid maakt deel uit van een geheime organisatie die de bewaker van zijn gevangenenkamp probeert op te sporen. Zijn zoektocht naar gerechtigheid voert hem langs vluchtelingenopvangcentra in Europa en uiteindelijk naar Straatsburg, waar hij Harfaz ontmoet. Gedreven door wraakgevoelens, is Hamid niet zeker of Harfaz de man is die hij zoekt.
VPRO Cinema (★★★★) 'Stelt interessante vragen over wraak, vergelding en acceptatie'
NRC (★★★★) 'Een trage, paranoïde dans'
Filmkrant 'Stijlvolle thriller'
De Tijd 'Een indringend portret met een onbekend stukje geschiedenis'
VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwe films in de bioscoop. Met deze week o.a. een thriller over een Syrische folteraar, een Limburgse tragikomedie met Fedja van Huêt en een Frans kostuumdrama.
Ghost Trail (Jonathan Millet)
Fabula (Michiel ten Horn)
Jos (Fedja van Huêt), een crimineel uit een familie van verliezers, heeft zijn respect verloren bij zijn dochter, vrouw en vrienden. Wanneer zijn schoonzoon Özgür een lucratieve drugsdeal voorstelt, grijpt Jos zijn kans om zijn status te herstellen.
VPRO Cinema (★★★) 'Droogkomisch en toch rijk aangeklede vertelling'
NRC (★★★★) 'Een ingenieuze, barokke film met een bitterzoete conclusie'
AD (★★★) 'Veel verhaallijnen zitten elkaar in de weg'
Filmkrant 'Duurt even voordat het echt lekker op gang komt'
Le Comte de Monte-Cristo (Alexandre de La Patellière & Matthieu Delaporte)
De jonge Edmond Dantès, slachtoffer van een samenzwering, wordt op zijn trouwdag gearresteerd voor een misdaad die hij niet heeft begaan. Na veertien jaar gevangenschap in het Château d'If weet hij te ontsnappen. Hij reist af naar het eiland Montecristo waar hij een grote schat vindt. Edmond besluit om vervolgens terug te keren naar huis, om als de graaf van Monte-Cristo, wraak te nemen op de drie mannen die hem verraadden.
VPRO Cinema (★★★) 'Je verveelt je geen seconde'
NRC (★★★) 'Wervelend maar een beetje plat'
The Guardian (★★★) 'A good-looking gallop through Dumas’ tale of revenge'
Het Parool 'Vol visuele flair, maar zonder veel emotionele diepgang'
Chaplin: Spirit of the Tramp (Carmen Chaplin)
In Chaplin: Spirit of the Tramp onderzoekt de familie Chaplin voor het eerst uitgebreid de Roma-roots die de inspiratie vormden voor Charlie Chaplins iconische personage ‘The Tramp’. Met interviews, niet eerder vertoond archiefmateriaal en bijdragen van gerenommeerde Romani-artiesten, zoals Stochelo Rosenberg.
VPRO Cinema (★★★) 'Een ietwat rommelig en alle kanten uitschietend, maar desondanks fascinerend familieportret'
de Volkskrant (★★★) 'Rommelige documentaire'
Filmkrant 'Wat grof aan elkaar genaaide lappendeken'
The Last Showgirl (Gia Coppola)
Las Vegas showgirl Shelley (Pamela Anderson) staat op een keerpunt in het leven als haar show na dertig jaar plotseling tot een einde komt. Als danseres van in de vijftig worstelt ze met het vervolg van haar carrière. Om het roer om te kunnen gooien, zal Shelley zichzelf moeten hervinden en een beslissing moeten nemen voor haar toekomst.
VPRO Cinema (★★) 'Nogal sentimenteel, en de stijl wat geforceerd artistiek'
The Guardian (★★★★) 'Pamela Anderson gives performance of a lifetime'
Filmkrant 'Neigt naar oppervlakkigheid'
Het Parool 'De film wankelt'
The Amateur (James Hawes & Gary Spinelli)
Charlie Heller (Rami Malek) is een briljante maar teruggetrokken CIA-code-expert, wiens leven verandert wanneer zijn vrouw sterft bij een terroristische aanslag in Londen. Wanneer de CIA niets doet, begint hij een gevaarlijke zoektocht naar de daders, waarbij hij zijn intelligentie gebruikt om zijn achtervolgers te ontwijken en wraak te nemen.
VPRO Cinema (★★) 'Mist logica en de hoofdpersoon een overtuigende motivatie'
The Guardian (★★) 'A moderate action spy thriller'
Variety 'The movie is okay but never, you know, killer'
Drop (Christopher Landon)
Een eerste date is al zenuwslopend genoeg. Maar als tijdens die eerste date een naamloze, onzichtbare trol je persoonlijke memes stuurt die eerst alleen maar irritant zijn, maar al snel levensbedreigend worden, is dat doodeng.
The Guardian (★★★★) 'No wasted time, a perfect match of star, script and style'
Roger Ebert 'A movie that knows what it wants to do and doesn’t waste time doing it'
Variety 'It’s crisp and delicious'
Food for Profit (Giulia Innocente)
Food for Profit onderzoekt de verborgen banden tussen de vleesindustrie, lobbyisten en machtscentra in Europa. Met undercoverbeelden en infiltraties toont de documentaire hoe belastinggeld naar een industrie gaat die dieren mishandelt, het milieu vervuilt en pandemieën kan veroorzaken, terwijl ook bredere problemen zoals watervervuiling en antibioticaresistentie aan bod komen.
Trouw (★★★) 'Dit is geen film tegen vlees eten'
Het Parool 'Een van woede zinderend exposé'
Dog Man (Peter Hastings)
Als een hond en een politieagent tijdens hun dienst gewond raken, kan alleen een gewaagde operatie hun leven redden. En zo ontstaat Dog Man, half hond en half agent. Zolang hij niet afgeleid is door eekhoorns, is Dog Man druk bezig om de stad te beschermen tegen zijn aartsvijand: superschurk Karel de Kat.
The Guardian (★★★★) 'A superb animation with cross-generational appeal'
Little White Lies 'Zippy, beautifully constructed family fun'
Buffalo Kids (Juan Jesús García Galocha, Pedro Solís Garcí)
Op zoek naar hun oom stappen de Ierse kinderen Tom en Marie in de trein en komen ze terecht in een coupé vol kinderen die op weg zijn naar een nieuw thuis in Californië. Onderweg maken ze nieuwe vrienden, zoals Nick, een slimme en moedige jongen in een rolstoel, en Sparky, een ondeugende puppy die overal achteraan rent.
The Guardian (★★★) 'Especially admirable for its representation of disability'