De vorige keer dat we met de Braziliaanse regisseur Walter Salles spraken was in 2012. Dat was naar aanleiding van zijn verfilming van Jack Kerouacs beroemde roman On the Road. Salles (1956, Rio de Janeiro) was toen nog een grote naam in de filmwereld. Gouden Beer-winnaar met het aangrijpende drama Central do Brasil (1998), in 2003 door de Britse krant The Guardian uitgeroepen tot een van de veertig beste nog levende regisseurs, en producent van misschien wel de bekendste Braziliaanse film ooit, Cidade de Deus (2004).
Maar na On the Road werd het stil. Salles regisseerde niet één film meer. Tot hij vorig jaar naar het festival van Venetië kwam met een nieuwe film, het prachtige politieke drama I’m Still Here.
‘Niet dat ik al die tijd heb stilgezeten,’ zegt de regisseur begin september lachend tegen een groepje journalisten. ‘Ik heb documentaires gemaakt, scenario’s geschreven en gewerkt aan een serie over voetballer Sócrates. Kennen jullie hem nog? Hij was een ster op het veld in de jaren zeventig, maar hij was ook politiek actief. Sócrates hielp mee de democratie terug te brengen naar Brazilië, want tussen 1964 en 1985 was Brazilië een militaire dictatuur.
Dat ik de laatste jaren geen film heb gemaakt is vooral omdat ik geen verhaal kon vinden dat zo ingrijpend was dat ik me er volledig aan wilde wijden. Want eigenlijk ben ik een documentairemaker die zich af en toe aan fictie waagt. Fictie moet voor mij meer zijn dan de werkelijkheid. Daar moet ik me eerst jaren in verdiepen. Ik geloof niet dat ik ooit een film gemaakt heb die op minder dan de tiende versie van het scenario is gebaseerd.’