VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week o.a. een ontroerende film over een verboden liefde, de remake van een klassieke Disney-film en een absurdistisch drama.

Rafiki (Wanuri Kahiu)

Twee jonge meiden uit Nairobi worden tot hun eigen verrassing verliefd op elkaar. Omdat ze bang zijn voor de reacties van familie en vrienden, en omdat homoseksualiteit strafbaar is in Kenia, proberen ze hun liefde geheim te houden voor de buitenwereld.

VPRO Cinema (★★★★) 'Filmisch niet verrassend, wel oprecht, energiek en belangrijk'
de Volkskrant (★★★) 'Stelt met opgeheven hoofd vooroordelen aan de kaak'
NRC (★★★) 'Kleurrijk, swingend en diepromantisch'
The New York Times: 'Een buitengewoon ingetogen liefdesverhaal'

Aladdin (Guy Ritchie)

Het charmante straatschoffie Aladdin is hopeloos verliefd op de moedige en zelfbewuste prinses Jasmine. Op een dag vindt hij een magische lamp, waaruit een geest verschijnt die wensen kan vervullen.

VPRO Cinema (★★★) 'Verhaal blijft leuk en wordt weer vermakelijk verteld'
de Volkskrant (★★) 'Het ontbreekt aan de wow-factor in de nieuwe Aladdin'
NRC (★★★) 'Net iets te ouderwets exotisch Hollywoodsprookje'
Empire Magazine (★★★) 'Nog een uitbundige en zeer vermakelijke Disney remake'

Take Me Somewhere Nice (Ena Sendijarevic)

De Nederlandse tiener Alma brengt een snikhete zomer door in Bosnië, het geboorteland van haar ouders. Maar niets gaat zoals verwacht. Vastberaden om een connectie met haar vaderland te maken, komt ze van de ene absurde en vervreemdende situatie in de andere terecht.

VPRO Cinema (★★★) 'Absurdistisch drama dat ver weg blijft van Nederlands moeizame verleden met Bosnië'
de Volkskrant  (★★★★) 'Een ontroerende, kleurrijke roadmovie'
NRC (★★★) 'Ontbreekt aan onderhoudend groter verhaal'

Mademoiselle de Joncquières (Emmanuel Mouret)

Een achttiende-eeuwse markies is hopeloos verliefd op Madame de La Pommeraye, een aantrekkelijke weduwe. Jarenlang weet ze hem te weerstaan, tot ze uiteindelijk toegeeft aan haar geheime verlangen. Maar als hij haar daarna weer afdankt, besluit zij hem een lesje te leren.

VPRO Cinema (★★★) 'Blijft wat aan de kuise kant'
NRC (★★★★) 'Somptueuze decors en sprankelende dialogen'
The New York Times: 'Geeft het heerlijke gevoel van een sprookjesachtig, achttiende-eeuws Frankrijk'

Interviews