Ali is een betrokken huisbaas. Terwijl hij het kind van een van zijn huurders van school haalt, biedt hij Ava, een alleenstaande moeder, een lift aan. Ze hebben direct een klik door hun gedeelde liefde voor muziek. Er bloeit een relatie op die al snel wordt overschaduwd door het verleden.
VPRO Cinema (★★★★) 'Fraai romantisch drama'
NRC (★★★★) 'Een van de meest ontwapenende filmverliefdheden dit jaar'
Empire (★★★★) 'Charming, assured, contemporary British romance'
The Guardian (★★★★) 'An understated triumph'
VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van alle nieuwe films in de bioscoop. Met deze week o.a het romantische drama Ali & Ava, de indrukwekkende documentaire This Much I Know To Be True en coming-of-age film Fabian oder Der Gang vor die Hunde.
Ali & Ava (Clio Barnard)
This Much I Know to Be True (Andrew Dominik)
Documentaire over van de creatieve samenwerking tussen muzikanten Nick Cave en Warren Ellis. Opgenomen in 2021, aan de vooravond van hun tour in het Verenigd Koninkrijk. Van regisseur Andrew Dominik, die eerder de Nick Cave-docu One More Time with Feeling (2016) maakte.
VPRO Cinema (★★★★) 'Veel meer dan zomaar een muziekfilm'
de Volkskrant (★★★★) 'Meer een concertfilm dan een documentaire'
The Guardian (★★★★) 'Gets to the heart of a remarkable partnership'
De Filmkrant 'Minder introspectief, maar de muziek spreekt voor zich'
Fabian oder Der Gang vor die Hunde (Dominik Graf)
Fabian werkt overdag bij een reclamebureau. 's Nachts verkent hij met zijn rijke vriend het nachtleven van Berlijn, waar hij verliefd wordt op Cornelia. Maar dan wordt hij ontslagen en vindt hij het steeds lastiger worden dat Cornelia wel stappen blijft zetten in haar carrière.
VPRO Cinema (★★★) 'Ietwat wijdlopige mix van coming-of-age en liefdesdrama'
NRC (★★★★) 'Enerverende, originele en vooral eigentijdse film'
de Volkskrant (★★★) 'Slechts deels geslaagd'
De Filmkrant 'Een allesbehalve statige boekverfilming'
Mothering Sunday (Eva Husson)
Op Moeders Zondag krijgt al het huispersoneel vrij voor familiebezoek. Dienstmeisje Jane gebruikt deze dag om in het geheim met haar minnaar Paul af te spreken. De dag neemt een dramatische wending, maar Jane zal haar ervaringen gebruiken om uit te groeien tot een gevierd schrijfster.
VPRO Cinema (★★★) 'Jammer genoeg een wat weke exercitie'
de Volkskrant (★★★★) 'Een zintuigelijke, sensuele ervaring'
De Filmkrant 'Geen standaard romantisch drama'
NY Times 'A mildly transgressive love story'
Myanmar Diaries (The Myanmar Film Collective)
Documentaire die opgebouwd is uit korte films van jonge, anonieme Birmese filmmakers en burgerjournalistieke belden. De film laat de ontwikkeling zien in het afgelopen jaar vanaf de militaire staatsgreep op 1 februari 2021. Het gewapende verzet tegen de junta blijft groeien.
NRC (★★★) 'Een compacte, hybride documentaire'
de Volkskrant (★★★) 'Mengvorm van fictie en documentaire werkt goed'
Screen Daily 'An uneven but urgent doc-fiction'
Modern Times 'A powerful and poetic chronicle'
Last Seen Alive (Brian Goodman)
Wanneer Will (Gerard Butler) zijn aanstaande ex-vrouw Lisa (Jamie Alexander) naar het huis van zijn schoonouders rijdt, verdwijnt ze op mysterieuze wijze tijdens een stop bij een benzinestation. Wanneer Will plots zelf de hoofdverdachte wordt, neemt hij het heft in eigen handen.
de Volkskrant (★★) 'Middelmatig, lusteloos actie-machovehikel'
Foodies (Edwin Goldman)
Sam (Sanne Vogel) is een foodblogger die altijd al haar eigen kookboek wil schrijven. Als zij per ongeluk een negatieve recensie schrijft over het restaurant van een chef waar ze verliefd op is, werkt ze zichzelf in de problemen. Niet alleen komt haar carrière op het spel te staan, maar ook haar kans op ware liefde.
de Volkskrant (★★) 'Leunt lui op een krakkemikkig plotje'
Trouw (★★) 'Foodies lijkt fris, maar is eigenlijk bedorven'
AD (★) 'Matig afgementen ingrediëntenmix'
Firestarter (Keith Thomas)
Al meer dan tien jaar zijn ouders Andy en Vicky op de vlucht om hun dochter uit handen te houden van een duistere overheidsinstantie die de krachten van hun dochter wil gebruiken om een massavernietigingswapen te maken. Hoe ouder ze wordt, hoe moeilijker het wordt om haar gave te beheersen.
de Volkskrant (★★) 'Zwak en inspiratieloos uitgevoerd'
Screen Rant 'Makes up for one of the original adaptation’s mistakes'
The Ledge (Howard J. Ford)
Nadat Kelly de moord op haar beste vriendin op camera heeft vastgelegd, wordt ze het volgende doelwit van de moordenaars, die het bewijsmateriaal willen vernietigen. Vrezend voor haar leven begint ze aan een verraderlijke klim op een steile bergwand, terwijl de moordenaars vlak achter haar zitten.
The Playlist 'An experiment that never quite pays off'