In 1982 besloot Nick Park, een introverte student aan een Britse filmschool, als afstudeerproject een kleianimatiefilm te maken: A Grand Day Out with Wallace and Gromit. Het verhaal ging over een klunzige uitvinder (losjes gebaseerd op Parks vader, een compulsieve knutselaar) en diens slimme hond, die samen naar de maan reizen. Op basis van het voltooide script berekende Park dat de film zo’n veertig minuten zou duren. Pas toen de opnames begonnen en hij op goede dagen hooguit twee seconden bewegend beeld bleek te produceren, begon hij zich achter de oren te krabben: dit project kon weleens tien jaar in beslag gaan nemen.
Park had de techniek van het animeren als puber geleerd van zijn vader, een fotograaf. Zijn eerste filmpersonages maakte hij van stukken vilt die zijn moeder overhield van haar werk als naaister. Als liefhebber van slapstickstellen als Laurel & Hardy en Tom & Jerry verzon de jonge Nick al verhaaltjes rond komische duo’s.
Na drie jaar ploeteren had Park nog geen kwart van zijn film voltooid, dus kon hij niet afstuderen. Daarom bleef hij maar colleges volgen. Zo was er op een dag een gastles van twee jonge filmmakers uit Bristol, Peter Lord en David Sproxton, die samen de kleinschalige studio Aardman Animations hadden opgericht. (De bedrijfsnaam was vernoemd naar een personage uit hun eerste filmpje: een knullige kruising tussen Superman en een aardvarken.) Aardman bestond toen een jaar of tien en produceerde vooral reclames en kinderfilmpjes voor de BBC. Toen Park beschroomd vroeg of Lord en Sproxton eens naar zijn project wilden kijken, raakten ze zo onder de indruk dat ze hem per direct een baan aanboden.
Bij Aardman ging Park aan de slag met verschillende stop-motionprojecten, zoals de videoclip bij het Peter Gabriel-nummer Sledgehammer en het komische filmpje Creature Comforts. Tussen de bedrijven door wist hij zijn Wallace and Gromit-film te voltooien – flink ingekort, dat wel. A Grand Day Out verscheen dan eindelijk in 1989 en werd prompt genomineerd voor een Oscar. Mooie speling van het lot: die Oscar werd niet verzilverd, maar Park won er dat jaar toch nog een, voor het eveneens genomineerde Creature Comforts.