In Chicago nam de populariteit van de lokale Italiaanse beef sandwich, de specialiteit van het restaurant uit de serie, The Original Beef of Chicagoland, ongekend toe. En hoofdrolspeler Jeremy Allen White werd in één klap een van de meest begeerde tv-sterren van het moment. Zelfs The New Yorker wijdde een cartoon aan de aantrekkingskracht die zijn verschijning in The Bear op veel kijkers heeft.
Dat laatste is iets waar White zelf oprecht verbaasd over is (en waar zijn collega-acteurs uit de serie hem graag mee plagen). Want, zo benadrukt hij in ieder interview, zijn personage Carmy is seksloos. Er komt zelfs helemaal geen seks voor in The Bear. (Als er al seksuele spanning in de serie voorkomt, is dat volgens White tussen chef-patissier Marcus (Lionel Boyce) en zijn zelfgemaakte, dagenlang geperfectioneerde donuts.)
Toch heeft Carmy, met zijn hagelwitte T-shirt en blauwe schort, gespierde armen vol tatoeages, een niet te bedwingen haardos en razendsnelle, feilloze snijtechniek zoveel losgemaakt, dat restaurantkoks overal in Amerika deze zomer plots merkten dat mensen met hun beroep een heel andere reactie kregen op de datingapps. Iets dat White dan weer wel begrijpt. ‘Koks zijn ook heel aantrekkelijk. Ze zorgen immers voor je,’ zei hij tegen NPR.
Om chefkok Carmy zo overtuigend mogelijk neer te zetten - iemand die in hoog tempo groenten kan snijden en tegelijkertijd een gesprek kan voeren - trainde White in verschillende professionele, hoog aangeschreven keukens. Samen met Ayo Edebiri (die Sydney, de nieuwe sous chef van het restaurant speelt) volgde hij een twee weken durende, versnelde cursus aan een gerenommeerde culinaire opleiding in Californië, waar hij op de laatste dag urenlang omeletten bakte – een ogenschijnlijk simpel gerecht waar stiekem erg veel finesse voor nodig is.
Ook de kleine keuken waarin het overgrote deel van The Bear zich afspeelt, werd voor de serie zo realistisch mogelijk in beeld gebracht. De pilotaflevering werd opgenomen in een echt restaurant in Chicago, vergelijkbaar in stijl en grootte met The Original Beef of Chicagoland. Maar voor de rest van de serie werd de keuken op een set nagemaakt, inclusief werkende fornuizen. Waar bij een andere televisieproductie keukenbladen en wanden op wieltjes zouden worden gemaakt, die makkelijk opzij te schuiven zijn, werd de keuken van The Bear aan de vloer vastgemaakt, zodat de camera zich samen met de acteurs een weg moet banen door die nauwe gangetjes, met overal brandende gaspitten. Wat op momenten een vreselijk claustrofobisch gevoel geeft.