Twee dagen voordat de jury in Venetië bekendmaakt wie dit jaar de Gouden Leeuw wint, zet Gerhard Busch zijn favorieten op een rij en kijkt hij terug op de 81ste editie van het oudste filmfestival van de wereld.

Ondanks de indrukwekkende line-up van de 81ste editie van het prestigieuze filmfestival van Venetië, werd er dit jaar ook volop geklaagd door de aanwezige journalisten. Niet alleen over de hittegolf (iedere dag dertigplus, het warmste festival waar ik ooit geweest ben... en ik was op het festival van Caïro), maar vooral over iets wat zich al een aantal jaren aan het aftekenen was: de zeer beperkte toegang tot de sterren.

Vakblad Variety weidde er terecht een heel artikel aan. De belangrijkste uitspraak in dat stuk is van publicist Charles McDonald, een bekende en zeer gewaardeerde verschijning op de grote festivals, die betoogt dat zonder toegang tot de sterren festivals ten dode zijn opgeschreven.

Dat klinkt dramatisch, maar ik denk dat ie gelijk heeft. De praktijk is immers dat je de minder grote sterren altijd later nog wel kan spreken, maar de echt grote sterren alleen voor de microfoon of camera krijgt op de grote festivals.

Neem actrice Nicole Kidman, die dit jaar in Venetië was voor Halina Reijns zeer goed ontvangen Babygirl. Kidman gaat voor haar gewaagde rol in Reijns erotische thriller mogelijk met een prijs naar huis straks (zie zo mijn Top 3), maar afgezien van de rode loper en een stampvolle persconferentie (waar ze de aandacht netjes doorschoof naar Halina), deed Kidman niets in Venetië.

Maar juist interviews met sterren als Kidman – of Brad Pitt en George Clooney, die ook in Venetië waren – zijn voor veel publicaties de reden om het stevige prijskaartje dat aan een festivalbezoek hangt op te pikken. Valt dat weg, dan zullen er in de toekomst steeds meer journalisten thuis moeten blijven, waardoor het festival minder inkomsten heeft, Venetië minder subsidie gaat betalen, enzovoort enzovoort. En zo gaat een festival ter ziele.

Afijn, er was wel degelijk een festival dit jaar. Ik zat er tot en met woensdag 4 september, en dit is mijn Top 3.

Babygirl (Halina Reijn)

Powervrouw op leeftijd Romy (Nicole Kidman) lijkt gelukkig met haar aantrekkelijke man (Antonio Banderas) en fijne kinderen. Maar dan valt ze voor een stoere, zelfverzekerde stagiair (Harris Dickinson), die haar – zeer tot Romy’s genoegen – begint te domineren. De tweede Engelstalige film van ooit actrice maar inmiddels gearriveerd filmmaker Halina Reijn (Bodies Bodies Bodies), is een broeierige erotische thriller, zoals er in de jaren negentig veel gemaakt werden. Toch fris en verrassend, omdat we nu kijken door de ogen van een vrouw, die van Reijn (die ook het scenario schreef) prettig ambigu en moreel niet altijd even zuiver mag handelen. Een film die niet gelooft in goed en slecht, maar wellustig wroet in het grijze gebied daartussen.

Families Like Ours (serie)

In deze intelligente en helaas niet onwaarschijnlijke Deense sf-serie blijft het zeewater maar stijgen en besluit de regering van Denemarken dat ze het land moeten opgeven en de bewoners elders gaan onderbrengen (In de serie is Nederland al bankroet, omdat we te lang dachten dat we het water konden tegenhouden. Maar dit terzijde). Regisseur van deze zevendelige serie is Thomas Vinterberg, die ver wegblijft van alle politieke aspecten, en zich volledig richt op een handvol personages, die elk op hun eigen manier worstelen met dat wassende water. In zeven delen vertelt filmmaker Vinterberg (Festen, The Hunt, Drunk), die debuteert als serieregisseur, een mooi kalm en weloverwogen verhaal, waarin hij toewerkt naar een sterk, aangrijpend slot.

I’m Still Here (Walter Salles)

Sterk familiedrama van de Braziliaanse regisseur Walter Salles (Central do Brasil) over het politiek actieve gezin Paiva, van wie vader Rubens tijdens de militaire dictatuur in Brazilië in de jaren zeventig wordt opgepakt door het leger en nooit meer terugkeert. We volgen in de film Rubens vrouw Eunice, die niet alleen met de verdwijning van haar man te maken krijgt, maar ook een gezin met vijf kinderen draaiende moet houden. Salles gunt de kijker voor Rubens verdwijning veel tijd met het gezin, wat de impact van wat er daarna allemaal gebeurt alleen maar groter maakt. Uitstekende hoofdrollen van de volwassen acteurs, maar extra complimenten voor de kinderen, die telkens volkomen naturel op elkaar en op hun ouders in de film reageren.

De prijswinnaars

Twee dagen na het publiceren van dit artikel maakte juryvoorzitter Isabelle Huppert de winnaars van de hoofdcompetitie bekend.

Gouden Leeuw
The Room Next Door (Pedro Almodóvar)

Volpi Cup voor beste actrice
Nicole Kidman (Babygirl)

Volpi Cup voor beste acteur
Vincent Lindon (The Quiet Son)

Grote Juryprijs
Vermiglio (Maura Delpero)

Speciale Juryprijs
April (Dea Kulumbegashvili)

Zilveren Leeuw voor beste regisseur:
Brady Corbet (The Brutalist)

Best scenario
Murilo Hauser en Heitor Lorega (I’m Still Here)

elke vrijdag