‘Vandaag besteld, morgen in huis!’ Het is een slogan die bovenaan de pagina’s van veel webshops prijkt. Next day delivery is zo normaal geworden dat vrijwel niemand zich meer afvraagt hoe het eigenlijk kan dat online bestelde producten tegenwoordig zo vliegensvlug bezorgd worden.
Het was dan ook een behoorlijke eyeopener voor de Portugese regisseur Laura Carreira (1994) toen ze erachter kwam dat dit niet te danken was aan geavanceerde machines, zoals ze veronderstelde, maar dat hier zwaar mensenwerk achter schuilgaat: zogeheten orderpickers maken werkdagen van meer dan tien uur voor bedrijven als Amazon om alle bestellingen die in hun distributiecentra binnenkomen zo snel mogelijk te verdelen.
‘Al sinds het begin van mijn carrière als filmmaker ben ik geobsedeerd door het thema werk,’ vertelt de in Schotland woonachtige en werkzame Carreira als we haar begin februari spreken. ‘Toen ik me begon te verdiepen in de flexwerkeconomie en in de logistiek stuitte ik op de baan van orderpicker. Dit soort beroepen probeert men uit het zicht van de buitenwereld te houden en ik denk dat dit niet zonder reden is. Ik ben naar distributiecentra gegaan om orderpickers te interviewen en hoe meer ik te weten kwam over het werk, hoe meer ik begon te voelen dat er een film in zat.’
In On Falling, het speelfilmdebuut van Carreira, volgen we orderpicker Aurora (Joana Santos), een Portugese immigrant die in een gigantisch Schots distributiecentrum werkt. Tijdens haar lange werkdagen wandelt ze door de eindeloze gangen van het magazijn om bestelde producten te verzamelen. De scanner die ze gebruikt houdt precies bij hoe snel ze dit doet en als het te langzaam gaat begint hij te piepen.