‘Jane Schoenbrun is zonder twijfel de origineelste stem in de filmindustrie van het laatste decennium.’ Deze lovende woorden deelde regisseur en scenarist Paul Schrader (Taxi Driver) op Facebook na het zien van Schoenbruns tweede film I Saw the TV Glow. Dat was terechte lof voor een filmmaker die durft te experimenteren in non-conformistische films over de invloed van beeldschermen op onze levens en over queeridentiteit. Maar Schrader noemde het werk van de Amerikaanse regisseur in dat Facebookbericht ook ‘verwarrend’. Schoenbruns sterk op sfeer leunende films zijn dan ook niet besteed aan iedereen.
In 2021 debuteerde de cineast met de indiefilm We’re All Going to the World’s Fair, een coming of age-verhaal over een queer tiener die meedoet aan een online horror-rollenspel. Ook in die film werd het verband tussen internetcultuur en identiteit onderzocht. De slechts vijftienduizend dollar kostende productie – die in Nederland geen release kreeg – werd positief ontvangen door de Amerikaanse pers. Ook bij de filmstudio’s bleef Schoenbruns talent niet onopgemerkt: het alom geprezen A24 legde samen met Fruit Tree, het productiehuis van actrice Emma Stone, tien miljoen dollar neer voor Schoenbruns volgende filmproject: I Saw the TV Glow.