Bolsonaro maakte tijdens de laatste verkiezingen heel slim gebruik van baile funk. ‘Het is een heel opzwepende stijl die een beetje lijkt op reggaeton. Het staat voor zo ongeveer alles in Brazilië, behalve voor Bolsonaro, haha. Toch had hij veel succes met een gelikte baile-funk-tune waarin opgeroepen werd op hem te stemmen. Er hoorde ook een dansje bij. Het dreunde op alle bijeenkomsten uit de speakers en ging viral, iedereen ging dat dansje doen. Als hij gewonnen had, had het ook aan dit liedje gelegen.’
Suriname, Jurna’s vorige standplaats, komt eveneens aan bod in Latin Impact. ‘Het is mooi om te zien hoe jongeren daar in de hedendaagse muziek bezig zijn met hun eigen taal, het Sranantongo. Het verhaal van kasekozanger Lieve Hugo is ook interessant. Hij heeft veel liedjes gemaakt in de aanloopperiode naar de onafhankelijkheid, maar tien dagen voordat die werd uitgeroepen overleed hij. Daarna is er natuurlijk veel gebeurd wat voor trauma’s heeft gezorgd, zoals de Decembermoorden, maar Lieve Hugo staat voor een onschuldig Suriname. Daarnaast is er nog dancehall, een stijl die bol staat van geweld en seksisme. Dat is ontstaan op Jamaica, het eiland van Bob Marleys “Redemption Song”, een lied over zwart bewustzijn en tegen discriminatie, met fragmenten uit een speech van politiek activist Marcus Garvey, die omarmd werd door de Black Lives Matter-beweging. Ook weer een mooi verhaal.’