De meeste mensen kennen Jesse Eisenberg (1983) wel als acteur. Hij was de stuntelige Columbus in horrorkomedie Zombieland, de geniale goochelaar J. Daniel Atlas in de Now You See Me-films en zijn bekendste rol is ongetwijfeld die van übernerd Mark ‘Facebook’ Zuckerberg in The Social Network.
Minder bekend is dat Eisenberg ook schrijft. Voor toneel, voor gerenommeerde bladen als The New Yorker en de laatste jaren ook steeds vaker voor film. Het was tijdens een van die filmprojecten dat hij op een nogal opvallende advertentie stuitte. Eisenberg probeerde een van zijn korte verhalen – over twee mannen die samen door Mongolië reizen – uit te werken tot een scenario, maar hij zat vast. Totdat hij die advertentie las. In Polen werd namelijk een ‘Holocaust Tour (with lunch)’ aangeboden. Het was vooral de toevoeging ‘with lunch’ die zijn aandacht trok. Een gezelschap dat in Polen langs de donkerste plekken uit de geschiedenis trekt, maar onderweg wel goed verzorgd wil worden. De tegenstelling kon bijna niet groter zijn. Een tegenstelling die de Joodse Eisenberg goed kent, want als derdegeneratieslachtoffer van de Holocaust (een deel van zijn familie komt ook uit Polen) moet hij zijn eigen problemen al zijn leven lang afzetten tegen het onnoemelijke leed van zijn voorouders.
Eisenberg zag door de advertentie ineens een heel ander, veel persoonlijker verhaal dan dat van twee jongens in Mongolië en begon te schrijven. Het resultaat, A Real Pain, mag er zijn. Nadat hun Poolse oma is overleden gaan David (Eisenberg zelf) en diens neef Benji (Kieran Culkin uit Succession) op een Holocausttour in Polen. De twee waren ooit elkaars beste vrienden, maar zijn elkaar uit het oog verloren. David is wat je noemt geslaagd. Hij heeft een goede baan als verkoper van onlineadvertenties, is getrouwd en heeft een zoontje. Benji daarentegen is een losbol. Vrij, maar volledig stuurloos. In het tragikomische A Real Pain zullen de twee zichzelf, elkaar en hun familiegeschiedenis beter leren begrijpen.
Half oktober kunnen we zoomen met acteur, schrijver en regisseur Eisenberg.
Op een gegeven moment zegt David over Benji: ‘Ik kan hem wel vermoorden! Ik wou dat ik hem was...’ Maar Benji heeft echt pijn en kan ook heel irritant zijn. Waarom wil David Benji zijn?
Jesse Eisenberg: ‘David is op zoek naar betekenis in zijn leven. Hij leeft als een yuppie in zijn eigen bubbel in New York en heeft zich al zijn hele leven vergeleken met Benji. Benji is flamboyant, impulsief en de idiote ingevingen die hij heeft pakken op de een of andere manier toch altijd goed uit. David is daar jaloers op, ook al weet hij best dat Benji het zwaar heeft en lijdt, maar ergens is zelfs dat lijden aantrekkelijk. Het betekent dat Benji een completer leven heeft, terwijl Davids bestaan zich binnen een veel smallere bandbreedte afspeelt.’