Kun je een onderhoudende film maken over een pispot? Wel als het gaat om Fountain, een porseleinen urinoir dat als kunstobject met de signatuur ‘R. Mutt’ voor het eerst in 1917 in New York opdook. Het pissoir werd toen anoniem ingezonden voor deelname aan een expositie op een New Yorkse avant-gardistische tentoonstelling. De tentoonstellingscommissie liet het object echter niet toe. De pot zou geen kunst zijn, concludeerden de meeste commissieleden, maar eerder neigen naar ‘beledigend’ en ‘onfatsoenlijk’. De pispot verdween van het toneel.
Jaren later, in 1936, doken er plotsklaps miniatuur namaakpispotjes op als onderdeel van het werk Boîte-en-valise gefabriceerd door de Franse kunstenaar Marcel Duchamp (1887-1968). Duchamp, van wie wordt beweerd dat hij de anonieme inzender van Fountain was, woonde en werkte in New York van 1915 tot en met 1918. In deze periode verzamelde hij ‘readymades’, voorwerpen die hij van straat plukte of in winkels kocht. Duchamp veronderstelde dat een anoniem vervaardigd, industrieel product ook artistieke waarde heeft. In 1950, in een periode waarin de aandacht en waardering voor ‘readymades’ en ‘objets trouvés’ (gevonden voorwerpen) groeide, vervaardigde Duchamp zijn eerste replica van Fountain. De replica behoort nu tot de vaste collectie van het Philadelphia Museum of Art en Duchamp wordt gezien als grondlegger van de conceptuele kunst.