IDFA barst uit zijn voegen van de mooie films. Hoe vind je je weg? De documentaire-aankopers van de VPRO, Syl van Duyn en Nathalie Windhorst, tippen in willekeurige volgorde nog tien pareltjes die op het festival te zien zijn.

Sur l’Adamant (on the Adamant)

Regie: Nicolas Philibert | Frankrijk | 105 minuten

Vanaf de eerste minuut zit je op het puntje van je stoel bij deze hartverwarmende en ontroerende film over de Adamant, een boot in de Seine waar psychiatrische patiënten hun dag kunnen doorbrengen met muziek maken, creatieve activiteiten of voor een luisterend oor. De respectvolle manier waarmee Nicolas Philibert (Etre et avoir) de bezoekers en medewerkers portretteert is hartverwarmend.

The Tuba Thieves

Regie: Alison O’Daniel | Verenigde Staten | 91 minuten

Amerikaanse filmmaker Alison O’Daniel, slechthorend, wil met haar film een nieuwe sensitiviteit ten aanzien van geluid en betekenis creëren. Het horende publiek moet opnieuw afstemmen op een wereld waarin geluid en beeld niet automatisch samengaan. Dat levert veel onzekerheid en misverstanden op – voor doven en slechthorenden dagelijkse realiteit. Een bijzondere ervaring.

Motherland

Regie: Hanna Badziaka en Alexander Mihalkovich | Zweden, Oekraïne, Noorwegen | 96 minuten

In Wit-Rusland is de samenleving doordrenkt van het geweld van de staat. Svetlana wil weten waarom haar zoon is overleden in diensttijd en stuit op geweld en misbruik in het leger. Een groep vrienden wil niet in dienst en wordt gedwongen een keuze te maken. Demonstraties na de ‘herverkiezing’ van president Loekasjenko geven hoop op verandering, totdat het autoritaire regime hard terugslaat.

Moeder Suriname – Mama Sranan

Regie: Tessa Leuwsha | Nederland | 70 minuten

Met unieke archiefbeelden vertelt Tessa Leuwsha het levensverhaal van haar oma Fansi, een Afro-Surinaamse wasvrouw die vecht om haar kinderen een beter leven te geven in een tijd dat Suriname zich ontwikkelt richting onafhankelijkheid.

Son of the Mullah

Regie: Nahid Persson | Zweden | 105 minuten

De Iraanse journalist Roohollah Zam vlucht naar Frankrijk nadat hij zich tegen het regime heeft verzet. In Parijs maakt hij uitzendingen over de corruptie van het Iraanse regime, die wereldwijd worden bekeken. Nahid Persson documenteert het leven van de journalist in ballingschap en onthult de infiltratie door het regime.

Nam June Paik: Moon Is the Oldest TV

Regie: Amanda Kim | Verenigde Staten | 110 minuten

Sprankelend portret van videokunstenaar Nam June Paik die zijn tijd ver vooruit was. Met zijn bijdrage aan de Fluxus-beweging heeft hij ook in Nederland zijn sporen nagelaten. ‘Televisie is een dictatoriaal medium,’ aldus Paik.

El Eco (The Echo)

Regie: Tatiana Huezo Sanchez | Mexico, Duitsland | 105 minuten

Welkom in El Eco, een afgelegen dorp in het noorden van Mexico, waar land, dieren, drie generaties mensen, leven en dood intens met elkaar zijn verbonden. Een moeder rent met haar kinderen over een bergweide om een schaap van de verdrinkingsdood te redden. De dochter zorgt ontroerend zachtmoedig en liefdevol voor haar oma.

Breaking social

Regie: Fredrik Gertten | Zweden | 93 minuten

Can we afford the rich?’ Een prikkelende film over moedige burgers uit heel de wereld die in opstand komen tegen hun corrupte overheid, sociale ongelijkheid en bedrijven die zich verrijken over de rug van anderen. Met een glansrol voor Rutger Bregman.

Eternal Memory

Regie: Maite Alberti | Chili | 85 minuten

Maite Alberti (The Mole Agent) volgt gedurende zeven jaar het Chileense echtpaar Paili en Augusto. Augusto was in de jaren zeventig en tachtig een gevierd journalist en legde op video mensenrechtenschendingen vast. Nu lijdt hij aan alzheimer. De film laat op tedere wijze zien hoe zowel een nationaal als persoonlijk verleden langzaam verdwijnt. De onvoorwaardelijke liefde tussen Paili en Augusto is indrukwekkend.

Smoke Sauna Sisterhood

Regie: Anna Hintys Estland | Frankrijk, IJsland | 89’

Zowel letterlijk als figuurlijk geven de vrouwen in deze documentaire zich bloot, wanneer ze met elkaar een saunaritueel beleven, ergens in de vrieskou van Estland. Ze delen de meest persoonlijke herinneringen met elkaar. De close-ups in donkere kleuren doen denken aan schilderijen van Caravaggio.

de nieuwste documentairetips in je mailbox?