Beauty heet ze, de koe van de familie die achterin het personenbusje van documentairemaker Maciek Hamela zit. Zodra de naam van het dier valt lichten hun gezichten op en vervagen de diepe lijnen van vermoeidheid en bezorgdheid even. Aangespoord door Hamela, sommen ze op wat Beauty allemaal eet. Het is een lange lijst. ‘Ze eet zelfs reuzel,’ roept een van de kinderen vanaf de achterbank. Een feitje dat oma trots bevestigt: ‘Ze eet reuzel, dus ze moet wel een echte Oekraïense koe zijn.’
Vrijwel direct daarna verdwijnt haar glimlach en vullen tranen haar ogen. Haar man maant haar mopperend om toch op te houden over die koe, anders gaat ze wéér huilen.
De zevenkoppige familie moet vluchten voor het geweld van de oprukkende Russen. En Beauty hebben ze, net als al hun andere bezittingen, achter moeten laten.
Voor In the Rearview filmde documentairemaker Hamela tientallen Oekraïners die hij aan het begin van de Russische invasie van Oekraïne in 2022, als vrijwillig evacuatiechauffeur, naar veiligere plekken reed. Hij bundelde hun korte, persoonlijke verhalen tot een film die ingetogen maar uiterst doeltreffend laat zien wat de menselijke prijs van oorlog is.
Er staan meer documentaires op het IDFA-programma over de voortwoedende oorlog, maar ze zijn allemaal opvallend verschillend van opzet. A Picture to Remember, de openingsfilm van het IDFA, is bijvoorbeeld een persoonlijk essay van regisseur Olga Chernyk over haar familie die in korte tijd tweemaal moest vluchten voor de oorlog. Dreams of Putin maakt animaties van de dromen die verschillende Russen na de inval hadden over hun president en deelden op sociale media. En het veelgeprezen 20 Days in Mariupol is een indringend verslag dat AP-journalist Mstyslav Chernov maakte in Marioepol toen de havenstad in 2022 meedogenloos werd gebombardeerd en beschoten door de Russen.