‘Door de verhalen van gewone mensen met elkaar te verweven, inclusief alle rauwe emoties en reacties, willen we de kijker naar die dag en plek transporteren,’ vertelt Edwards. Daarin is ze opvallend goed geslaagd. Na de apocalyptische beelden van de ineenstortende torens en de puinwolken die de straten vullen, volgt een ware exodus van mensen die te voet Brooklyn proberen te bereiken over de bruggen. ‘Het ziet eruit alsof we nu in onze kelder zouden moeten zitten om wapens te verzamelen,’ zegt muzikant Chris Ryan, terwijl hij naar de rook kijkt. Hij fietst langs het getroffen gebied. ‘Ons land lijkt het doelwit te zijn van een goedgeorganiseerde aanval,’ vervolgt hij. ‘Dit is niet voorbij.’ Een commentator vertelt hoe as en puin Zuid-Manhattan bedekt, als een dikke laag sneeuw.
‘Mensen die deze dag in New York waren beschrijven de film als “een stomp in je maag” omdat hij zo realistisch en authentiek is,’ zegt Edwards.
We zien de paniek bij ouders die hun kind moeten ophalen van school en bij geliefden die elkaar urenlang kwijt zijn. Mensen verzamelen zich ondertussen op straat om bloed af te laten nemen of spontaan geld te doneren. Anthony en Kyra Paris kunnen met hun zeven weken oude baby niet meer terug naar hun appartement. ‘Veel mensen raakten op die dag getraumatiseerd en lijden daar nog altijd onder,’ zegt Edwards. ‘Huwelijken zijn stukgelopen en mensen zijn nog steeds angstig, enkel omdat ze daar op dat moment aanwezig waren.’
Tijdens de aftiteling worden we eraan herinnerd hoeveel mensen het leven lieten bij de aanslagen: 2973.