Stamped from the Beginning wijst de exacte momenten in de Amerikaanse geschiedenis aan waarop racistische denkbeelden werden gecreëerd. Een verhelderende, prachtig geïllustreerde en vreselijk indrukwekkende documentaire.

‘Ras was niet altijd een gegeven,’ zegt hoogleraar Honorée Fanonne Jeffers in de openingsminuten van Stamped from the Beginning, een documentaire die de herkomst en het effect van ingesleten racistische denkbeelden in Amerika onderzoekt. ‘We kwamen van de andere kant van dat water en waren Fula, we waren Igbo, we waren Yoruba, Wolof, we waren Mandinka. Maar ergens halverwege de Atlantische Oceaan werden we één gemeenschap.’

Jeffers is een van de vele slimme zwarte vrouwen die in deze documentaire van Netflix aan het woord komt. Sterker nog, de enige mannelijke expert die de Oscarwinnende regisseur Roger Ross Williams voor zijn camera plaatst, is Dr. Ibram X. Kendi, de schrijver van de gelijknamige bestseller waarop deze film is gebaseerd.

Dat Williams voornamelijk vrouwelijke hoogleraren, historici, schrijvers en activisten hun licht laat schijnen over de manier waarop racisme is geconstrueerd door een maatschappij geleid door witte mannen, is natuurlijk een statement op zich. Al werkt het ook gewoon heel goed. Zeker wanneer de film aankomt bij de manier waarop de zwarte vrouw in Amerika van meet af aan werd bestempeld als hyperseksueel, met als doel het seksuele geweld tegen de tot slaafgemaakte vrouwen door hun witte eigenaren goed te praten. Of bij het moment waarop de jonge Phillis Wheatly in de 18de eeuw als eerste zwarte vrouw een boek met gedichten publiceerde, en prompt door een groep witte mannen werd onderworpen aan een verhoor om te achterhalen of zij het boek daadwerkelijk had geschreven.

Honorée Fanonne Jeffers

‘Iedere zwarte vrouw heeft een Phillis Wheatley-moment,’ zegt Jeffers daarna, waarop de documentaire schakelt naar de andere vrouwelijke experts die allemaal haast onzichtbaar knikken en met enkel hun blikken vertellen dat ook zij ooit in hun leven hebben moeten bewijzen dat ze hun succes hadden verdiend.

Het is eigenlijk ronduit schokkend hoe Stamped from the Beginning de exacte momenten in de geschiedenis van de wereld, en met name van Amerika, kan aanwijzen waarop specifieke racistische denkbeelden werden gecreëerd. Van de mythe van zwarte criminaliteit, de mythe van witte superioriteit tot de ingesleten notie dat zwarte en witte mensen überhaupt van elkaar verschillen. Allen voortgekomen uit angst van de witte mens om iets van macht of status te verliezen of te moeten delen met zijn zwarte medemens.

‘Altijd als er een voorwaartse beweging is,’ vertelt hoogleraar Brittney Cooper, terwijl er beelden van Martin Luther King en President Obama voorbijkomen, ‘komt er een vloedgolf terug. Een muur van wit superioteitsgevoel die zegt “tot hier en niet verder”.’ Waarna nieuwsbeelden van politiegeweld en de bestorming van het Capitool op 6 januari volgen.

Subtiel is Stamped from the Beginning niet. Maar daar vraagt dit onderwerp ook niet om. Wat het wel is, is een verhelderende, prachtig geïllustreerde en vreselijk indrukwekkende documentaire die iedereen moet zien.

Stamped from the Beginning

Stamped from the Beginning is te zien op Netflix.

de nieuwste documentairetips in je mailbox?