De 52-jarige Rogier Kappers heeft bijna alles (kinderen, huis, bakfiets), en toch voelt het alsof hij niets heeft. Hij besluit zijn grote droom na te jagen: beroemd glazendraaier worden. 

Rogier Kappers is 52 geworden. Als kind had hij verwacht dat hij tegen die tijd wel beroemd zou zijn. Dat is niet gelukt, vertelt een gortdroge voice-over terwijl we Kappers aan zijn bouwvallige buitenhuisje zien klussen. Toch zou hij zich gelukkig kunnen prijzen: zijn beide ouders leven nog, hij heeft twee zoons van twee exen, hij heeft een goedkope socialehuurwoning, een camperbus, een bakfiets, een scooter, een piano en twee gitaren. Maar gelukkig is hij niet. Zijn leven voelt als een opsomming van grootse plannen die ergens in de uitvoering zijn blijven steken. Nu wil hij het roer omgooien. Hij ziet nog maar één weg voor zich: zijn jongensdroom waarmaken en beroemd glazendraaier worden.

Glazendraaier? Ja, dat is iemand die met natte vingers de randen van een naar toonhoogte opgestelde reeks glazen bespeelt. Dat had hij als negenjarig kind op televisie gezien en heeft hem nooit losgelaten. Dit keer wil hij er echt voor gaan. Eerst als straatmuzikant, later in uitverkochte stadions.

Rogier Kappers

Zijn vrienden kijken hem glazig aan als hij het nieuws vertelt. En daarna volgen de vragen. Weet je wel dat je daar vergunningen voor nodig hebt? Ben je toonvast? Ga je je er niet te veel in verliezen? Maar het is Kappers menens dit keer. De film volgt hem zeven jaar lang op zijn zoektocht naar glorie: alles of niets, ondanks de goedbedoelende mensen om hem heen die hem zeker steunen maar juist daarom ook hun zorgen uiten over of dit nu wel zo’n goed idee is.

Als kijker leef je volledig mee met het kleine drama dat zich voor je ogen afspeelt: het eerste (finaal verprutste) optreden, de ongemakkelijke ontmoeting met idool Arvo Pärt en bloedstollende momenten waarop je Kappers’ fragiel ogende ‘glasbak’ nét niet in gruzelementen ziet vallen.

Na de aftiteling vraag je je toch af of Kappers, die coregisseur van de film is en in het verleden voor een andere film een Gouden Kalf heeft gewonnen, zijn eigen onbevangenheid niet hier en daar wat heeft aangedikt. Maar hoe dan ook is Glas, mijn onvervulde leven een meeslepend zelfportret vol existentiële én hilarische noten.

Glas, mijn onvervulde leven

donderdag 2 januari

NPO 2 22.10-23.40

de nieuwste documentairetips in je mailbox?