De foto heeft iets dromerigs, lieflijks en sereens: twee modellen omhelzen elkaar in een glazen kist op een grasveld. Maar de kist heeft onmiskenbaar de vorm van een doodskist, waardoor dit sprookjesachtige tafereel een morbide randje krijgt.
Dat is wel vaker zo in het werk van fotograaf Jasper Abels, door regisseur Klaas Hendrik Slump gevolgd voor zijn documentaire Pretty Sorrow. Abels fotografeert voor grote modebladen als Vogue en Elle, en ook zijn vrije werk bestaat uit gestileerde foto’s van mooie modellen in fleurige kleding, omringd door de natuur. Vaak is er iets donkers of verdrietigs te vinden op die foto’s, wat misschien verklaard kan worden door het levensverhaal van Abels: hij verloor zowel zijn broer en zus, beiden aan suïcide.
Een documentaire maken over een fotograaf kan best lastig zijn, zo merkte Slump: ‘Jasper is iemand die visueel bewust is en ideeën had over wat we konden filmen. Dan stelde hij voor om om zes uur ’s ochtends ergens in een natuurgebied te gaan wandelen want dan is het licht mooi – dat levert prachtige plaatjes op. Maar algauw dacht ik: ik moet ervoor zorgen dat hij daar niet mee bezig is.’ Dus begon Slump vaker op minder perfecte of knullige momenten te filmen, bijvoorbeeld wanneer Abels moe was omdat hij slecht had geslapen. Of wanneer hij bonnetjes met zijn moeder aan het uitzoeken was.