Vier jaar geleden zag Barbara de Baare David voor het eerst dansen. Onmiddellijk raakte ze gefascineerd. Barbara de Baare: ‘Ik had het gevoel dat hij me iets aan het vertellen was met zijn dans. Ook al wist ik niet wat, ik wist wel meteen dat het zijn manier van vertellen was.’ In Leven op zijn kop wordt weinig uitgelegd, en dat is precies hoe De Baare het heeft bedoeld. Voor haar gaat filmmaken over hoe je mensen observeert. ‘Ik wilde een film maken waarin datgene wat niet uitgesproken wordt, wel voelbaar is en begrepen kan worden. Daarom heb ik bewust de vertelkracht van Davids dans erin verwerkt. Het is een visuele uitnodiging naar zijn binnenwereld.’ In Leven op zijn kop zien we dat David moeite heeft zichzelf uit te drukken. ‘Daarom is dansen voor hem niet een zomaar uit de hand gelopen hobby, maar misschien wel pure noodzaak.’
Barbara de Baare begon haar carrière als programmamaker. Ze werkte onder andere als redacteur en regisseur bij verschillende televisie- en radioprogramma’s, daarnaast maakte ze de documentaires Koeienpoep & erwtensoep (2019) en Het geheim van carnaval (2023). De Baare: ‘De grap is dat ik binnen de journalistiek altijd te artistiek was. Nu kom ik in een wereld van filmmakers die allemaal aan de filmacademie hebben gestudeerd en mij te journalistiek vinden. Voor deze film heb ik mezelf wel echt opnieuw moeten uitvinden.’