Elk jaar biedt Teledoc Campus jonge filmmakers de mogelijkheid een documentaire te maken die door de NPO wordt uitgezonden. De reeks wordt maandag afgetrapt door De Chinese keizerin van Jonnah Bron. ‘Ik durfde dit gesprek niet aan de keukentafel aan te gaan.’

Het begin van De Chinese keizerin zet de toon voor een openhartig en gedurfd familieportret. De met nostalgische klassieke muziek omlijste archiefbeelden van een gezin trekken je meteen de film in. Terwijl maker Jonnah Bron in de voice-over vertelt dat dit een documentaire is over het gezin waarin zij opgroeide, zien we haar ouders voorzichtig plaatsnemen op de bank die ze recht voor de camera heeft gepositioneerd. Bron: ‘Ik durfde dit gesprek simpelweg niet aan de keukentafel aan te gaan. Dit was voor mij de manier: door middel van kunst.’ In de film valt Bron met de deur in huis: de band met haar ouders is niet zo hecht als zij had gewild.

‘Uiteindelijk zijn mijn ouders blij dat ik dit heb gedaan en ze begrijpen ook waarom’

Jonnah Bron

Jonnah Bron (1994) is fotograaf en filmmaker. In 2021 studeerde ze af aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Haar debuutfilm – Need (2021), over fysieke intimiteit, consent en seksualiteit – werd vertoond op het International Film Festival Rotterdam en ook maakte ze twee fotoseries: Where We Did It bestaat uit foto’s van bedden waarin ze seks had en voor Found Love in Quarantine legde ze koppels vast die elkaar tijdens de pandemie hadden ontmoet. Het thema dat telkens terugkeert in haar werk is ‘intimiteit’, iets wat Bron zelf ook opviel. ‘Ik begon me af te vragen waardoor dit kwam. Zo ontdekte ik dat de band met mijn ouders niet zo intiem is als die met vrienden en (ex-)partners.’

Zelfonderzoek leverde Bron het inzicht op dat ze het lastig vindt zich kwetsbaar op te stellen tegenover haar ouders, iets wat ze graag wilde doorbreken. Dat ze op dat moment bijna dertig was, gaf de doorslag. ‘Het was nu of nooit.’

Schaduw

De Chinese keizerin is Brons eerste stap in een therapeutisch proces om nader tot haar ouders te komen. ‘Volgens mijn moeder ben ik opener geworden en mijn ouders tonen op hun beurt meer interesse. Maar er is nog een lange weg te gaan voor het echt anders zal zijn tussen ons.’

Pijnlijke momenten gaat Bron niet uit de weg. Integendeel, ze kiest ervoor ze juist te benadrukken. Zo is er een scène waarin ze samen met haar vader voetbal kijkt. Het is een conventioneel tafereel – vader en dochter, zittend op de bank –, maar vanwege de spaarzame belichting valt er letterlijk een schaduw over. Bron doorbreekt de ongemakkelijke stilte: ‘Pap, vind je dit gezellig?’

De documentaire is realistisch en rauw, maar de mise-en-scène verraadt onderliggende, diepere lagen. ‘Ik wist meteen dat ik de woonkamers van mijn ouders wilde namaken en beide ruimtes aan elkaar wilde laten grenzen. Zo maak ik op visuele wijze duidelijk dat mijn ouders gescheiden zijn, terwijl ze toch goed met elkaar door één deur kunnen. Ze zijn de beste vrienden, dat wilde ik ook laten zien.’

Tegelijkertijd staan deze visuele keuzes ook symbool voor de relatie tussen Bron en haar ouders. ‘Dat huiselijke gevoel en de knusheid versus de koude boodschap waarmee ik ze wilde confronteren. Die nagespeelde huiskamerscènes zijn evengoed bedoeld voor mijn ouders als voor het publiek. Om iedereen duidelijk te laten zien hoe ik het ervaar: de fysieke afstand, de awkwardness.’

Soms spat het ongemak van het scherm. Vooraf hadden haar ouders geen idee waar de film over zou gaan en ze ogen dan ook oprecht overvallen als Bron het onderwerp aankondigt. ‘Uiteindelijk zijn ze blij dat ik dit heb gedaan en ze begrijpen ook waarom,’ aldus Bron. Haar ouders hebben inmiddels ook een idee gekregen van het eindresultaat, ‘maar op het Nederlands Film Festival [waar de première plaatsvindt, red.] zal het vermoedelijk pas echt tot hen doordringen’.

Eenzaamheid

Bron snijdt gevoelige onderwerpen aan in De Chinese keizerin, zoals het feit dat ze geadopteerd is uit China en de ontworteling en het racisme die daarmee gepaard gaan. ‘Het is mijn verhaal, maar ik denk dat de ouder-kindthematiek universeel is. Of een kind geadopteerd is of niet, maakt volgens mij niet zo veel uit. Ik hoor van mensen in mijn omgeving namelijk vaak dat ze ook niet zo’n sterke band hebben met hun ouders.’

Hieruit leidt Bron af dat zowel ouders als kinderen in een keurslijf zitten en zich klakkeloos voegen in de voorgeschreven ouder-kindrollen. Het onderwerp hechting komt ook aan bod in de film. Bron: ‘Ik zie mezelf niet als een geadopteerd kind. Ik beschouw mezelf als het kind van mijn ouders. Het zijn mensen van buitenaf die benadrukken dat ik anders ben. Omdat ik er anders uitzie, vragen ze of ik het kind van mijn moeder wel ben. Zulke opmerkingen maken ons als gezin bewust van mijn adoptie.’ Bron vindt het te gemakzuchtig om haar intimiteitsproblemen daaraan toe te schrijven. ‘Wat nou als ik wit was geweest en precies dezelfde film had gemaakt? Zouden mensen er dan anders naar kijken?’

De Chinese keizerin is een sterke start van deze Teledoc Campusreeks, waarin nog tien andere pareltjes voorbijkomen van veelbelovende nieuwe filmers. Hoewel Bron het maakproces van de film nog niet helemaal verwerkt heeft, is ze alweer druk bezig met andere projecten. En ook hierin is intimiteit een centraal thema. ‘Dat zal altijd de motor blijven van wat ik maak.’ Momenteel volgt ze een persoon in transitie met haar camera en daarnaast werkt ze aan een film rond het onderwerp eenzaamheid. ‘Het zal gaan over jongvolwassenen die daarmee worstelen, omdat ik vermoed dat dit veel voorkomt en dat er een schaamtecultuur ontstaan is. Dat wil ik met deze film doorbreken.’

Teledoc Campus

Teledoc Campus is een samenwerkingsproject van de NPO, CoBO, het NPO-fonds en het Filmfonds om documentair talent te stimuleren. Op 21 september gaan de elf films uit deze reeks in première op het NFF en daarna is er wekelijks één te zien op NPO 2. 

1. De Chinese keizerin (Jonnah Bron)

In een intiem en gedurfd familieportret gaat Jonnah Bron met haar ouders in gesprek over hun relatie.

Maandag 23 september, 23.05 uur

2. The Night of Your Life (Fleur Bax)

Lotte Bax blikt met haar zussen Fleur en Sophie terug op de nacht waarin ze te maken kreeg met zinloos geweld. Ondertussen doet een sterrenkundige onderzoek naar een supernova.

Maandag 30 september, 23.15 uur

3. Leven op zijn kop (Barbara de Baare)

De veertienjarige Nederlands-Armeense David wil de top bereiken als breakdancer, maar plotseling slaat de twijfel toe.

Maandag 7 oktober, 23.15 uur

4. Ik zeg je eerlijk (Eva Nijsten)

Een homoseksuele docent discussieert met zijn leerlingen over seksuele en religieuze diversiteit. Hoe reageren zij als hij iets over zichzelf vertelt?

Maandag 14 oktober, 23.15 uur

5. Bloedband (Anais Lopez)

Filmmaker en fotograaf Anais Lopez doet onderzoek naar haar familiegeschiedenis, maar hoe dieper ze graaft, hoe gecompliceerder het wordt.

Maandag 21 oktober, 23.15 uur

6. Anne (32) zoekt vrienden (Anne van der Steen)

Omdat Anne de eenzaamheid beu is, gaat ze vlak voor haar 32ste verjaardag op zoek naar nieuwe vrienden.

Maandag 28 oktober, 23.15 uur

7. Anima (Anna Witte en Josefien van Kooten)

In de surrealistische wereld van de Rotterdamse haven vervaagt de grens tussen mens en machine.

Maandag 4 november, 23.15 uur

8. Vodu (Eva van Weeghel)

Dzifa maakt samen met haar vader een spirituele reis naar Ghana, in de hoop een connectie met haar voorouders te krijgen.

Maandag 11 november, 23.15 uur

9. Huilende bruiden (Tom Tieman)

Veel monumentale Groningse herenboerderijen zijn in verval: kunnen ze nog gered worden of is het te laat?

Maandag 18 november, 23.15 uur

10. Even lucht (Sophia de Hoog)

We zijn druk, erg druk. Wat gebeurt er als we even op onze rug gaan liggen?

Maandag 25 november, 23.15 uur

11. Nu ben ik 18 (Sarah Vasen)

De gevluchte Issa en Hamidie moeten zichzelf zien te redden in een vreemd land als ze achttien worden.

Maandag 2 december, 23.15 uur

De Chinese keizerin

maandag 23 september

NPO 2 23.05-23.40

de nieuwste documentairetips in je mailbox?