Je leest dit artikel gratis. Wil je meer van de VPRO Gids? Neem een abonnement. Nu 12 weken voor slechts 10 euro. Ik wil meer lezen →
Michal Zadara over antisemitisme
Elke aflevering van In Europa – de geschiedenis op heterdaad betrapt wordt in de VPRO Gids geflankeerd door een interview met een ooggetuige van de recente geschiedenis. Bij aflevering 7 is dit de Poolse theaterregisseur Michal Zadara, die gerechtigheid wil voor Joodse slachtoffers van de communistische haatcampagne in Polen uit 1968. ‘Het was geen tragedie of noodlot, maar een misdaad.’
‘Je vraagt dus of ik Joods ben? Nee, ik ben Pools. Dat zegt alles,’ aldus theaterregisseur Michal Zadara (Warschau, 1976), gevraagd naar zijn persoonlijke motivatie voor de keuzes die hij maakt in zijn carrière. Joodse thema’s lopen als een rode draad door zijn oeuvre. ‘De Poolse en de Joodse geschiedenis zijn niet los van elkaar te zien.’
Daarmee had Zadara de kiem te pakken van zijn opmerkelijke toneelstuk Sprawiedliwosc (‘Gerechtigheid’) over de Joodse uittocht uit Polen in de periode van 1967 tot 1969. ‘Eichmanns verweer deed me denken aan de medeplichtigheid van het Poolse volk aan de organisatie van de antisemitische campagne in die jaren, waardoor 13.000 Joden zich gedwongen zagen het land te verlaten. Ik dacht: zou het mogelijk zijn om mensen die daar een aandeel in hadden alsnog voor de rechter te dagen en te berechten?’
Officiële aangifte
Er zijn nog twee mensen in leven die volgens Zadara ter verantwoording geroepen kunnen worden. Een van hen is parlementslid Iwona Sledzinska-Katarasinska (1941); namens centrumpartij Burgerplatform zit zij in de oppositie. Als jonge journalist schreef ze antisemitische artikelen.
Vijfde kolonne
Na thuiskomst spreekt Wladyslaw Gomulka het vakbondscongres toe. De boodschap van de speech, die op de radio wordt uitgezonden, is luid en duidelijk: de Poolse staat houdt geen Joden tegen die naar Israël willen emigreren. Het is het begin van een hetze – ‘een overheidsmachinerie’ – die leidt tot een ontslaggolf op universiteiten, ministeries en in bedrijven. Joden die uitreispapieren aanvragen, raken automatisch het staatsburgerschap kwijt. Met minimale bagage en maximaal vijf Amerikaanse dollars mogen ze weg.
Schoktherapie
Oedipus Rex
Aan de goede kant van de geschiedenis
In ‘De juiste geschiedenis’ (regie: Britta Hosman en Stefanie de Brouwer, research Mandy Duijn en Suzanne Hendriks) – de zevende aflevering van In Europa – zijn de makers in Polen, waar de geschiedschrijving vatbaar blijkt voor bedenkelijke correcties, afgedwongen van hogerhand. Jonge nationalisten strijden voor God, eer en vaderland, terwijl de rechtse regering van PiS (Recht en Rechtvaardigheid) belangrijke instituten in het land van kritische geesten ontdoet.
Zo moest directeur Pawel Machcewicz van het Museum van de Tweede Wereldoorlog in Gdansk het veld ruimen en werd een pacifistische film in het museum vervangen door heldhaftig vertoon van strijdbaarheid.
De Polen worstelen met hun identiteit en geschiedenis, waarin het Joodse aandeel sterker was dan velen zouden wensen of willen erkennen. Zelfs de geloofwaardigheid van socioloog Jan Gross, die de pogrom van Jedwabne in 1941 beschreef, wordt betwist. Het alom heersende antisemitisme was voor kunstenaar Rafal Betlejewski een reden om de actie ‘I Miss You Jew’ op touw te zetten. Zijn graffiti leidt tot argwaan of roept agressie op. De nieuwe politiek gemotiveerde waarheid van PiS laat weinig ruimte voor discussie.
22.10-23.00, zondag