Elke week tipt de VPRO Boekengids een aantal nieuwe boeken, van Nederlandse romans tot internationale pareltjes en van klassiekers tot non-fictie en dichtbundels. Met deze week nieuwe boeken van Jonah Freud & Garrelt Verhoeven, Maria Stepanova, Alan Hollinghurst en Thomas Korsgaard.

Jonah Freud & Garrelt Verhoeven
Het kookboek van Nederland

In Het kookboek van Nederland (bijzonder fraai uitgegeven door Lannoo) voeren boekhistoricus Garrelt Verhoeven en culinair journalist Jonah Freud de lezer door vijfhonderd jaar culinaire Nederlandse geschiedenis aan de hand van honderd kookboeken die bepalend waren voor hun tijd. Van ‘de volmaakte en zuinige keukenmeid’ Aaltje, die na veertig jaar voor deftige grachtengordelfamilies te hebben gekookt in 1803 uitlegde hoe al die spyzen op de smaaklykste wyze konden worden bereid, tot Escoffier, Montignac, Sonja Bakker en Ottolenghi. Wat at je als vegetariër in 1896? Wat kwam er in 1918 op tafel, toen vrijwel alles op de bon was? Hoe gebruikte je in 1986 die wonderbaarlijke magnetron? Wie veroorzaakte er een run op zesteurs? Een heerlijk cultuurhistorisch overzicht, waarin bovendien uit alle honderd kookboeken een recept is opgenomen, van heilzame runderhersens in schelpen tot Friese drabbelkoekjes.

(Katja de Bruin)

Maria Stepanova
De sprong 

M., alter ego van de Russische Maria Stepanova, balling in Berlijn door toedoen van ‘het beest’ (Poetin) en zijn oorlog in Oekraïne, is in de zomer van 2023 onderweg naar een literair festival in Denemarken maar strandt door een treinstaking in grensplaats F. (denkelijk Flensburg) en kan zonder kwijtgeraakte oplader niet bellen noch getraceerd worden. Eerder opgelucht dwaalt ze wat rond, bezoekt een escape room en fungeert als invaller in een circusact met de doorgezaagde dame. Wanneer het circus zonder haar opbreekt dient zich de mogelijkheid aan op te lossen en geheel te verdwijnen. Zou ze? In De sprong (De Bezige Bij) raakt de lezer in de ban van haar dromerige, soms sprookjesachtige bespiegelingen en ongewone observaties.

(Maarten van Bracht)

Alan Hollinghurst
Onze avonden

‘Een grote chaos van bevoorrechting en vooroordeel’ noemt David Win, verteller in Alan Hollinghurst’ meeslepend meanderende meesterstuk Onze avonden (Prometheus), zijn leven ergens treffend. We ontmoeten hem als jongen van eenvoudige komaf op een topkostschool, dankzij een beurs van het liefdevol filantropische echtpaar Hadlow. Maar als zoon van een (mysterieuze) Birmese vader en als homoseksueel acteur krijgt hij in de zes decennia daarna volop met discriminatie te maken. Wins bestaan ontvouwt zich in haarscherpe momentopnamen én aan de hand van zijn belangrijkste relaties: die met zijn alleenstaande moeder, naaister Avril, die het geluk vindt bij cliënte Esme Croft; drie belangrijke liefdesrelaties; en de haat-haatverhouding met leeftijdgenoot Gilles Hadlow, die zich van een akelige kostschoolbullebak ontwikkelt tot een levensgevaarlijke Brexit-politicus.

(Dirk-Jan Arensman)

Thomas Korsgaard
Op een dag lachen we erom

Tue is zestien en woont op een aftandse boerderij met ouders die nauwelijks in staat zijn voor hun kinderen te zorgen. Net als in het eerste deel van Thomas Korsgaards autobiografische trilogie wordt er gescholden, geslagen, gelogen en gezopen, maar als er na een medische fout een schadevergoeding wordt uitgekeerd, is er plotseling geld voor financiële uitspattingen, zoals een all-inclusive weekje Alanya. Terwijl zijn moeder voortdurend dreigt het gezin te verlaten, probeert Tue op het gymnasium aansluiting te vinden. En dan valt hij ook nog op jongens. Het tragikomische Op een dag lachen we erom (Ambo|Anthos) is doortrokken van de schaamte en weerzin die Tue voelt voor zijn disfunctionele ouders, die Korsgaard desondanks met empathie portretteert.

(Katja de Bruin)

de boekengids in je mailbox?