Op de wrap party van zijn nieuwe film valt regisseur Tomas als een blok voor schooljuf Agathe. En hoewel Tomas getrouwd is besluit hij vol voor haar te gaan. Wat niet alleen voor hem een verrassing is, maar ook voor zijn echtgenoot Martin, want meestal werpt Tomas zich na het afronden van een film op een andere man. Dat hij nu verliefd wordt op een vrouw is nieuw.
Passages is een pijnlijk eerlijk en vaak verrassend liefdesdrama dat werd geregisseerd door de Amerikaan Ira Sachs, die eerder gay love story’s maakte, zoals Keep the Lights On en Love Is Strange. Wij spraken de regisseur toen hij begin juli in Nederland was voor de Roze Filmdagen.
Tomas neemt altijd alles wat hij wil en in recensies van Passages wordt hij daarom een egomonster, een narcistische clown en een bijna-sociopaat genoemd. Bent u het daar mee eens?
Sachs: ‘Mmm, wat vind ik. Hij is in elk geval een soort rattenvanger van Hamelen. Iemand tot wie anderen zich aangetrokken voelen, ook al weten ze niet waartoe dat zal leiden. Hij is zeker geen narcist, want let maar op: in de film heeft hij veel aandacht voor wat anderen zeggen of doen. Hij heeft misschien wel trekken van een sociopaat. Hij doet namelijk precies wat hij wil. Dat zouden volgens mij wel meer mensen willen, maar de meeste zijn daar veel te bang voor.’