In de documentaire The Stones and Brian Jones keert de Engelse documentairemaker Nick Broomfield terug naar de beginjaren van The Rolling Stones. En naar de oprichter van de band... Brian Jones. Want ‘in het prille begin in 1962 is het nog zijn band’, horen we oud-bassist Bill Wyman in de documentaire zeggen: ‘Brian kreeg aanvankelijk ook verreweg de meeste fanmail.’ Maar al snel wordt Jones overschaduwd door bandleden Mick Jagger en Keith Richards. En in 1969, amper zeven jaar later, zal Brian Jones – verwoest door drank, drugs en zelfhaat – vroegtijdig overlijden.
Broomfield zoomt aan de hand van interviews en nog niet eerder vertoonde archiefbeelden in op Jones’ moeizame relatie met zijn veeleisende vader, op het half dozijn jonge vrouwen bij wie hij kinderen maakte, en op Jones’ soms briljante muzikale vondsten. Maar bovenal op een jongeman die zichzelf ondanks het megasucces van de band altijd als een mislukking bleef zien.
The Stones and Brian Jones was de slotfilm op het afgelopen IN-EDIT muziekfilmfestival (11-21 april) in Amsterdam, waar we spraken met regisseur Broomfield.
We horen in de film wel archiefopnamen met Mick Jagger en Keith Richards, maar u sprak ze niet voor de film...
Broomfield: ‘Omdat ik geen film wilde maken die op het laatste moment kon worden teruggetrokken. Wat bij veel films over de Stones gebeurd is. Dan trokken Mick en Keith achteraf hun medewerking in, omdat ze het ergens niet mee eens waren. Ik ken Mick en ik respecteer hem, en natuurlijk vind ik de Rolling Stones een fantastische band, anders was ik nooit aan de film begonnen, maar ik wilde niet afhankelijk zijn van hun toestemming. En het fijne van werken voor Britse omroepen als de BBC en Channel 4 is dat die het niet erg vinden dat onderwerpen niet altijd hun toestemming verlenen. Sterker nog, vaak vinden ze dat juist interessanter. Maar ga je naar Amerika, bijvoorbeeld naar Netflix, dan is hun eerste vraag altijd: Heb je toestemming van de band? Zo niet, dan trekken ze er gelijk hun handen vanaf.’