‘Oh, hell yeah,’ zegt countryzanger Larry Jon Wilson na een geslaagde opname in de studio. We zitten in de twaalfde minuut van documentaire Heartworn Highways (1976) en hebben net tien minuten lang naar een zingende en gitaarspelende Wilson zitten kijken. En dan snijdt regisseur James Szalapski naar een shot van een andere countryzanger, David Allan Coe, die met cowboyhoed een tourbus bestuurt, op weg naar een optreden in Tennessee State Prison. Daar zal hij, zelf ex-gedetineerde, het nummer Living on the Run gaan zingen voor vijfduizend gevangenen, over een outlaw – een boef op de vlucht. ‘Women love an outlaw, I heard folks say / And I'll be an outlaw 'til my dying day.’
‘Outlaw country’ is het genre dat centraal staat in Heartworn Highways – een vorm van country die het gevoel verwoordt buiten de maatschappij te leven. De jaren zeventig waren de hoogtijdagen van het genre, dat zich afzette tegen de commerciëlere Nashville-sound van artiesten als Dolly Parton. Maar al dit soort informatie laat Szalapski lekker achterwege, om louter het gevoel van countrymuziek te vangen.