In realityserie De augurkenkoning laat de energieke Oos Kesbeke, kleinzoon van de oprichter, zien hoe hij zijn twee zonen klaarstoomt om het bekende familiebedrijf in tafelzuur over te nemen.

Hopjes komen uit Den Haag, Den Bosch heeft bollen, Deventer koek en de hoofdstad staat bekend om zijn Amsterdamse uitjes. En die komen meestal uit de wijk Bos en Lommer bij het familiebedrijf Kesbeke vandaan. Hun zuurinlegbedrijf begon in 1948 en, goed gezien, bestaat dit jaar dus 75 jaar. Dit albasten jubileum zou op zich voor RTL al een goede reden kunnen zijn om de zuurinleggers te portretteren in een realityserie, maar er zijn er meer. Die komen straks aan bod. Eerst even dit: Amsterdamse uitjes zijn geel en zilveruitjes wit. Dat komt door de speciale kruiden die gebruikt worden bij het inleggen, en dan met name saffraan. Nooit meer vergeten. Sinds 1999 heeft Oos Kesbeke, de kleinzoon van oprichter Charles Kesbeke, de leiding. Niemand praat met zo veel liefde over augurken als hij. ‘We plukken ze met de hand, vegen ze netjes schoon, stoppen ze in bad, drogen ze en vertroetelen ze met speciale kruiden. Voorzichtig, met de hand zodat ze mooi blijven. Dan mogen ze ook nog even rusten.’

Het had de tekst uit een glanzende brochure van een exclusief wellness resort kunnen zijn, maar dit komt van de Kesbeke-website. De energieke en open ondernemer, bijgenaamd de Augurkenkoning, verzint graag nieuwe producten en het assortiment loopt inmiddels van augurken tot zure leverworst. Samen met topkok Jonnie Boer bedacht hij een retehippe nieuwe lijn producten voor fijnproevers. Die bestaat onder meer uit potjes olijven en augurken die onder de verleidelijke namen ‘Bella di Cerignola met zeewater’ en ‘Cornichons met rozemarijn knoflook’ hun weg vinden naar keukeneilanden.

Wie dacht dat zuur ouderwets was heeft duidelijk liggen slapen en niet voor niets was Oos Kesbeke al eens ondernemer van het jaar. Dat je soms de grote glazen Kesbeke-potten met hun kenmerkende vorm terugziet als hanglamp in horecazaken (‘huh, is dat niet van de augurken?’) is geen recycling: Kesbeke verkoopt de lampen zelf. Het bedrijf staat midden in de maatschappij en hoewel voedselveiligheid niet goed samengaat met bezoek van buiten, is Kesbeke niet bang voor pottenkijkers. Zo deed het mee aan Open Monumentendag en vorig jaar was het zelfs wekenlang de locatie van een theatervoorstelling. Nu laat het RTL binnen en zien we hoe de Augurkenkoning zijn twee zonen klaarstoomt om al het zuur over te nemen.

de nieuwste documentairetips in je mailbox?