De Canadese fotograaf Christopher Herwig heeft op veel plekken in de wereld gewoond en gewerkt. In dienst van de Verenigde Naties legde hij de vredesmissie in Liberia vast, en voor ontwikkelingsorganisaties en ngo’s bezocht hij de armste regio’s op aarde. Zijn foto’s – van het Pamirgebergte in Tadzjikistan tot de regenwouden van West-Afrika – werden gepubliceerd in GEO, CNN Traveller, Geographical en Lonely Planet.
Omdat de (voormalige) Sovjet-Unie een geheimzinnige aantrekkingskracht op hem uitoefende, besloot Herwig in 2000 tot een fietstocht van Londen naar Sint-Petersburg. Eenmaal in Wit-Rusland en de Baltische staten oogden bebouwing en landschap behoorlijk saai, maar de uit de Sovjettijd stammende bushokjes langs de weg vielen juist op door hun ongewone, soms bizarre vorm en aankleding. Ze waren ook allemaal verschillend, maar hoe was dat mogelijk, aangezien onder het communisme alles centraal werd gepland en uniform moest uitgevoerd
Een fascinatie was geboren. De bijzondere, kunstzinnige abri’s, in alle voormalige Sovjetrepublieken en Rusland voorhanden, staken aangenaam af bij de voortbrengselen van het socialistisch realisme in kunst en architectuur. Vergeleken bij twintig meter hoge standbeelden van Lenin of van stoere arbeiders en kosmonauten die met een martiale blik naar de socialistische einder staren zijn de grappige, pretentieloze bushokjes een verademing.